tisdag 18 juni 2013

Lagom - mer går inte att begära.

[LAGOM I.1]
1) som är som sig bör (för att passa för ett visst ändamål), lämplig, passande; ss. adv.: just på sådant sätt l. så mycket l. i så hög grad som det bör vara l. som behövs, varken för mycket l. för litet, utan överdrift [...]
Berätta för mig vad ordet lagom betyder.
Inte för mycket.
Inte för lite.
Ska räcka hela laget om.

Ett solidariskt ord.

Tänk dig en powerpointpresentation om ordet lagom. Den skulle inledas med denna info (föreställ dig Comic sans):
Bedömningen om vad som är lagom
- är subjektiv
- är mycket komplex 
- ställer höga krav på att relevant information finns att tillgå vid bedömningstillfället

Hur mycket kaffe vill du ha? Lagom. Med lagom avses exakt den mängd kaffe jag är sugen på, vänligen häll nu upp mitt subjektiva inte för lite och inte för mycket. Ah, näj näj näj nu häller du ju i så mycket kaffe att det rinner ut på golvet. Det var för mycket ≠ lagom. Näj men näjjjjj det där var ju så lite att det kommer svalna alldeles för fort eftersom jag ska sitta utomhus vet du ≠ lagom. Ah, nu var det ganska bra meeeeeen kaffe är ju varmt, det är några millimeter för lite skvimpzon eftersom jag ska vandra med denna kopp tre meter till bordet där borta samt ner för lilla trappen ≠ lagom. OH, där har vi en närapå lagom mängd men jag skulle ju ha sojamjölk i också ≠ lagom.

Midsommar. Hur mycket färskpotatis får man ta ur kastrullen? Jag älskar färskpotatis, jag fyller hela tallriken. Näj men näjjjjj här har vi ju tre till som älskar färskpotatis och vill ha lika mycket ≠ lagom. Ah, men vi fyra delar då, det blir lagom. Näj men näjjjj här kommer ju tre eftersläntrare som också vill ha potatis och nu finns bara en blekkokt dillkvist och lite smör kvar till dem ≠ lagom. OKEJ men hur många ska dela på potatisen? Jaha åtta pers? Och hur många potatisar finns det? Har vi nån knäpp LCHF:are här som hatar potatis? Har vi nån Håkan? Kan vi reda ut det här nu innan vi ska äta? Och hur är det med tillbehören, kan vi trade:a lite med varann för jag gillar nämligen inte tofuskagen?

Ny bekantskap. Alldeles lagom crazy. Inte torr, inte too much, vågar släppa loss men blir inte pinsam för det. Gillar det jag tycker om att hen gillar. Precis så där lagom enligt min smak...

Detta ord som tillsammans med ordet fika bär upp hela den svenska kulturen och gör den unik. (OBS ironi)
Och chocken när man då inser att lagom inte kan betyda något annat än perfekt.

Inga kommentarer: