tisdag 19 januari 2010

Vi har våra händer, vad ska vi använda dom till?

Efter ett par veckors intensiva studier i globalisering och postkolonialism, och efter ett par månaders ilsket samhällsengagemang, har jag nu nått en punkt där krispig klarsynthet skär genom total förvirring. En dos postkolonial insikt - vilket jag skulle hävda framför allt innebär en insikt om och försök till bortseende från strukturer och invanda beteenden - ger verkligen ganska sjuka perspektiv på saker och ting i samhället. Jag kommer på mig själv med att tänka egentligen precis som jag alltid brukar, men nu med etikett på det. Och det är väl bra praktiskt, att kunna stoppa allt i lämpliga små fack? Precis som postkolonialism syftar till. (Not.)

Men jag blir helt knäpp i dragkampen mellan individ och struktur. För på ett sätt kan jag inte för mitt liv förstå hur postkolonialismens form av individualism går att säga emot: Alla är sig själv, sina känslor, sin etik och sina utlopp. Sin psykologi. Går det att förneka? Går det att förneka att känslorna styr? Jag tänker rätt ofta på hur otroligt nära det är till total olycka hela tiden. Det krävs så lite för att bryta ihop och bryta ner sig. Samma med ens förhållande till andra. Det är verkligen lätt att knäcka andra. Och givetvis tvärt om. Tanken på hur saker och ting kanske står till i andras huvuden kan peppa upp mig och få mig att bete mig som om jag går på speed. Trots att jag är en person som är medveten om vad politiken gör med mig, vad strukturerna gör med mig, med hur mitt liv som kvinna kan tänkas göra vardagen annorlunda för mig, med vad pengar gör med mig, och. så. vidare. Trots detta hävdar jag att känslan i magen och hjärtat styr mig. Går det att förneka?

Hur betydelsefulla är strukturerna i detta? Jag blir galen. Är det bättre att inte förutsätta att de där känslorna får en att agera korrekt (för det är ju trots allt det liberalerna tror) och i princip enbart maxa mot strukturerna? Går det att kombinera? Är jag en ost om jag trycker på mina känslor?


För övrigt...
anser jag att Facebook-grupperna 2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti och 10 000 kr per medlem till hemlösa lolcatz i Haiti har en likvärdig trovärdighet. Skillnaden är att den senare gruppen är rolig. Den förra är ett patetiskt skämt som gör mig mörkrädd. Jag undrar hur många av de 192 000 medlemmarna som lyft arslet en jävla millimeter för att göra nåt åt helvetet på Haiti. Och jag undrar hur många som på allvar är bedrövade över situationen. Jag är bedrövad. Men framför allt är jag bedrövad av att folk i safe and sound delar av världen är så upprörda över att hjälpen inte når fram och av att folk i safe and sound delar av världen är så jävla givmilda helt plötsligt. De som plötsligt är givmilda rör fan inte på arslet. Själv har jag inte lagt en spänn i nån bössa till jordbävningens offer. Däremot skänkte jag förra året bort typ 6000 spänn av min frodiga CSN-inkomst till bl a Läkare utan gränser. Och det gör mig fan inte så jävla extraordinär eller god. Jag tycker det är en pinsam summa. Patetisk. Jag hoppas den inte stämmer för jag hoppas den är större. Och jag är jävligt medveten om att pengar inte är det viktiga (även om jag hoppas att de gör sig bättre hos Läkare utan gränser än i min plånbok), utan att det viktiga är min egen kamp som jag för med min egen kropp, tillsammans med andra kroppar.

Det är sent och det dröjer lite till innan blommorna slår ut.

5 kommentarer:

Per sa...

Hur vet du att aven den forsta facebookgruppen ar ett skamt? Visst, det ar en ratt vag beskrivning, men - ar du saker pa att den ar en bluff?

Och ja. Man kan aldrig gora nog. Man kan alltid gora mer. Jag forde over en peng i forrgar (hade det inte varit for svenska medier hade jag seriost inte haft en aning om jordbavningen), men jag kan inte forneka att det kandes ratt ovardigt. Och kampen - du ma tycka vad du vill om din pinsamma generositet (i jamforelse med medelsvenne ar det knappast du som ar pinsam, summan i sig ma vara irrelevant. Det ar snarare vad man delar med sig av i forhallande till vad man ar kapabel till som talar om du fragar mig), men kampen. Din kamp ar stor. Och betyder.

Sanna sa...

Jag skrev att jag tycker de är lika förtroendeingivande. Med andra ord vet jag ingenting om hur sanna de är, bara att jag tycker de ger ett lika seriöst intryck.

"Vi har precis förhandlat klart med våra sponsorer och kommer för varje medlem som går med skänka 2 kronor.
Vi klarar för tillfället att ta med 200 000 medlemmar men kommer förmodligen kunna ta in fler senare !

Enligt avtalet träder sponsorerna fram när donationen är klar."

Så jävla lame!

Per sa...

Okej. Jag ger mig. Kanner mig plotsligt javligt naiv. Bigtime.

http://encee.se/hur-snabbt-kan-man-avfolka-en-facebook-grupp/

http://www.facebook.com/group.php?gid=289021560902

Sanna sa...

Haha...

Moa sa...

Tycker 6000 kronor är jättebra! Men förstår din poäng. Läkare utan gränser är en väldigt bra organisation tror jag ändå, såg någonstans att deras chef hade mycket mindre lön än andra chefer för typ Röda Korset, och han var då nöjd och glad ändå :)