söndag 22 mars 2009

Kompromisslös veganism är inte extremism

Jag tittade ner i godisskålen i fredags och funderade på om jag kanske skulle ta en sån där viollakrits-katt. De är veganska, sånär som på E120, det vill säga karmin, det vill säga malda torkade löss (bilden). En del veganer äter det, andra inte. En del veganer äter bivax, andra inte. En del veganer tolererar "spår av mjölk", andra inte. Det är bra att alla inte är stöpta i samma form så länge intentionen är densamma.

Jag tänkte att "skit samma, lite karmin hit eller dit har väl ingen dött av". Jag kom på mig själv mitt i det och bytte till tanken "krossade löss är faktiskt rätt vidrigt". Vad spelade det för roll, egentligen? Inte så stor, kan hända. Men jag tror ändå det var rätt gjort av mig.

För det första så är det inte sant att ingen dött av lite karmin. Jag skulle tippa att ett gram karmin innehåller betydligt mer än ett gram döda löss. Jag tror att död lus-densiteten är hög. Mmm, vattnas det i munnen? Nåväl, det kanske inte lössen ens märkte, att de dog. De har visserligen ett nervsystem, men vad jag har hört så kan de inte känna (men jag är inte säker). Vad spelar det i så fall för roll?

Jag tycker det spelar roll. Karmin = aktivt utnyttjande och dödande av djur. Att som vegan välja bort det makes sense, även om jag förstår dem som inte bryr sig om det.

Jag tror det är lätt att bli slentrianmässig. Jag har redan släppt en del på honung/bivax-grejen, vilket inte är så bra. Det får räcka där. För släpper jag karminet, så tror jag sannolikheten ökar för att "bara för den här gången"-konsumera annan skit. Lite skinn i en sko har väl ingen dött av, lite ull i en tröja har väl ingen dött av. Men hey, det är ju inte sant. Ner med foten.

Jag vet inte om jag skriver det här för mig själv eller om det verkligen finns någon därute som läser min blogg. Jag kan i alla fall tänka mig att en köttätare som läser detta tycker det känns extremt och verklighetsfrånvänt. Att bry sig om en krossad lus i stället för ett barn i Afrika. Sådana äro de, veganerna! Eller hur var det nu? Var det så att det var veganerna som slösade minst av alla på jordens resurser, som konsumerade på ett sätt som sparar in tio portioner föda på sin portion i jämförelse med köttätaren? Var det veganerna som bestämt sig för att det inte är rätt att utnyttja andra, som gjorde ett aktivt val för att säga NEJ till våldtäkter? Var det veganerna som inte ens behövde känna ett uns av dåligt samvete när Scan äcklar oss med att koka grisar levande? Var det veganerna som tog ansvar för sina handlingar och lade tyngd i värderingen att det är fel att döda i onödan?

5 kommentarer:

Anonym sa...

klart det spelar roll! jag läser grafik och lärarna i min skola vill att vi ska använda schellack som lack när vi gör kartongtryck, men det tar emot så mycket så jag har aldrig kunnat använda det och jag känner mig till och med lite fånig. det är sunt att känna medlidande för varelser som ursätts för systematiserat våld och de som är veganer tar ett vettigt ställningstagande till skillnad från många andra. vi borde sluta ha såna mindervärdeskomplex för att vi inte är konsekventa, vilket är näst intill omöjligt när man bor mitt i en stad. vissa veganer använder begagnade ullkoftor andra köper kamerafilm med gelatin i och det finns inget konstruktivt i att hacka på varandra bara på grund av såna saker. man borde lägga större vikt i att hacka på köttindustrin

veganwannabe sa...

Tack så mycket för din kommentar! Pepp, råd och kunskap kan man nog inte få för mycket av när man försöker leva veganskt i en värld fylld av djurutnyttjande. Så tack för supportet :) // Sara

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har :)

Anonym sa...

åh tacktack, hoppas allt är bra med dig? :)

Lisa sa...

Hej!
Jag frågar inte detta för att sätta dit dig, (jag har själv varit vegetarian sedan många år och skulle gärna vilja ta steget att bli vegan) utan för att jag är uppriktigt nyfiken.
Vad skulle du göra om du fick huvudlöss?
Skulle du verkligen överväga att låta dem leva i ditt hår resten av livet för att du tycker att det är etiskt fel att döda löss?
Även om man inte använder lusmedel, utan gör sig av med lössen genom att kamma bort dem med en speciell luskam är det ändå att passivt aktivt döda dem eftersom de dör inom några dygn då de avlägsnats från människokroppen. Kan tillägga att jag av egen erfarenhet vet att löss kliar något så djävulskt att det är svårt att leva ett normalt socialt liv innan de är borta. Personligen tycker jag det är skillnad på att aktivt framställa löss för att döda dem och stoppa ned i godis och att aktivt eller passivt döda sina egna huvudlöss. Jag vill inte heller äta karmin ( mest för att jag helt enkelt tycker att det är äckligt) men kände inte tillstymmelse till dåligt samvete då jag gjorde mig av med mina huvudlöss.