måndag 6 april 2009

Nära är inte på.

Det var så skönt att träna igår att jag gjorde det idag igen. Många tänkte som jag, trångt var vad det blev. På Friskis & Svettis är tredje låten alltid en löp-låt, då man springer runt i lokalen. Jag är en av dem som alltid tar ytterspåret så att jag kan trycka på så mycket som möjligt i stegen. Idag, i trängseln, handlade det mycket om att parera mellan ben och väggar när jag sprang. Självklart gick det utmärkt. Jag har faktiskt aldrig ens sett någon trilla. När jag sprang runt, med huvudet ibland endast några centimeter från en metalldörr hit, en hylla eller en pelare dit, så tänkte jag - som ett mantra, nästan - att

nära är inte på.

Min pappa har indoktrinerat den frasen i mig, oftast i samband med att han backat bilen upp för nedfarten till sitt tillika mitt gamla hem. Han verkar göra det till något av en sport, att backa upp så nära vår brevlåda det någonsin är möjligt. Nära är inte på.

Jävligt bra alltså. Nära är tamejfan inte på. Det kan man lära sig mycket av. Nästan är inte perfekt. 99 % är inte 100 %. Och omvänt: Lite barnarbete är också barnarbete. Lite sen till bussen kan innebära för sen till bussen. Pow.

Man slösar så mycket tid på att göra ingenting. Det är bra, ofta, men kan också vara bra att ha i skallen. Det går att vara så sjukligt effektiv om man bara vill. Det går att åstadkomma cirka allt, om man utnyttjade tiden bättre. Nära är inte på, effektiv är inte slösaktig. Nåt sånt. It's all up there...

Men framför allt... Nära är inte på. Tänk på det!

1 kommentar:

Dad sa...

Klok tanke där (också)