onsdag 2 september 2009

Hur vardag blir genus så lätt

Visserligen var jag inte särskilt kissnödig, men det var ändå så jävla typiskt.

Observationer
#1: Det fanns en ingång för damer och en för herrar.
#2: Kön var högst märkbar i den förra och obefintlig i den senare.

Observation #1 är egentligen föga förvånande - i synnerhet i lokaler ämnade för en blandad och stor allmänhet, som det var i detta fall. Min uppfattning är rentav att toaletter helt utan herr- och damhänvisningar är ovanligare än tvärt om. Inte heller observation #2 förvånar. Alls. Det är helt enkelt ett lite större projekt för kvinnor att gå på toaletten, främst av fysiska skäl. Inte förvånad över observationerna alls, med andra ord. Ändå gör de mig alltid lika upprörd.

Det kan tyckas vara ett oviktigt problem, det här. Kanske uppfattas som dumt att ödsla energi på att bli upprörd över de här observationerna. Men jag tycker att detta är ett typexempel på en samhällelig företeelse som cementerar gamla träiga normer som gynnar män och missgynnar kvinnor.

Jag tycker uppdelningsfenomenet är problematiskt ur såväl genus- som queerperspektiv.

Människor använder toaletter för samma, basala behov. Ni vet... kissa, bajsa. Jag kan inte hitta ett enda giltigt skäl för att göra en uppdelning av toaletter för kvinnor respektive män. Det är inte som att någon blottar sig vid ett toalettbesök, direkt, om det nu är det nakna som normen fruktar. Alla toaletter jag besökt har i alla fall haft dörr med lås. Det är inte som att det är någon större skillnad i snuskighetsgrad mellan de olika könens rumpor. Med andra ord görs en uppdelning "bara för att", alternativt av slentrian. Är inte samhället redan tillräckligt könsfixerat? Gör inte samhället redan tillräckligt för att betona (de konstruerade) skillnaderna mellan könen? Behöver vi verkligen skilja könen åt "bara för att", när ingen egentligen kan hävda ens ett påstått behov utifrån invanda mönster?

Det finns ibland en skillnad mellan dam- och herrtoaletterna, nämligen närvaron av pissoar på herrtoaletten. Jag tycker i smyg att det är ganska orättvist att det ska vara så jävla enkelt för snubbar att uträtta behov, men det är liksom ofrånkomligt och bara att gratulera. Vad som är mer intressant är hur pissoarer kan utnyttjas. Det är ju nämligen världens smidigaste och snabbaste inrättning för att kissa, vilket gör köerna kortare till de vanliga toaletterna för de människor som måste eller vill använda dem. Så länge inte de vanliga toaletterna är till för alla så kommer pissoarer bara gynna män - och således missgynna kvinnor, som måste köa längre (under förutsättning att det inte finns många fler toaletter på damavdelningen) - medan de skulle kunna ge alla människor samma fördel om alla toaletter var gemensamma. Så, kommer närvaron av en pissoar någonsin att förändra möjligheten för kvinnor att använda intilliggande toaletter?

Men - killar kanske inte vill att det ska finnas någon risk att brudarna får syn på deras snoppar. Är det så? I så fall kan jag inte se det som något annat än ett visserligen typiskt men inte desto mindre heteronormativt problem. Min naturliga respons blir att det är väl precis lika genant för en kille att visa snoppen för en annan kille än för en tjej, eftersom både tjejen och killen kan tända på snoppen (om nu det är problemet/ett problem ens??). Och! Så kan jag inte låta bli att fundera på om det plötsligt blev lite omkastade könsroller, med män som frestar med sina upphetsande kroppsdelar. Hallå! 1) I pissoarer står män och kissar vända mot en vägg. 2) När män kissar i pissoarer sticker endast snoppen ut, ofta delvis täckt av händerna. Tamejfan hur lätt som helst att dölja. 3) Kvinnor ammar på offentliga platser, ingen bryr sig. 4) Tjejer visar sina kroppar för att behaga hela tiden (även om åsynen av en snopp knappast behagar, enligt mig...).
Visserligen var jag inte särskilt kissnödig, men det var ändå så jävla typiskt.
Ja, alltså. Jag kände ju, trots en ganska uppenbar och genomtänkt åsikt i frågan, att jag inte skulle vågat. Det ska fan bli mitt mission för, säg läsåret. Att inte ha respekt för könshänvisningar på offentliga toaletter alls.
Breakin' the norm, breakin' the norm...

11 kommentarer:

Dad sa...

Har jag inte berättat om Utöfärjan jag åkte på där det bara fanns en toalett, men två rullar. Herrar - Damer. En ironisk lösning på problemet. Var det rätt? Kul iaf.

Sanna sa...

Jo, det har du berättat. Sjukt kul grej! Jag gillar ironi.

Per sa...

Jag förstår problemet, och jag får nog nästan säga att jag är en förespråkare av det du talar om. Å andra sidan kan jag väl inte mer än vara tacksam för att man faktiskt blivit välsignad med snopp, och därmed lätt och smidigt kan bruka pissoarer. I synnerhet är det praktiskt på krogen, då blåsan av något skäl tycks bli hyperaktiv.

Men det är inte guld och gröna skogar det heller, då jag (och jag vet fler med mig) som också blivit välsignade med något som i folkmun (vi = folk, vi pratar om det = mun) kallas blygpitt. Mer mentalt än bildligt talat. Simply, en psykologisk spärr som gör blåstömningen några gånger mer komplicerad. Därför brukas herrarnas vattenklosett även till "ettan", och inte bara för nummer två.

Men ja, det som gör att jag fortfarande samtidigt förespråkar uppdelningen skulle isf vara just för damernas skull. Ty avföringsdoft är ingen trevlig lotion, och eftersom ni kvinnor inte avger annat än rosa moln så är en enda bajsdoft ni lär dras med den från herrarna. Således är det (av hänsyn till just er) bäst om vi håller på normerna, och sållar män med män och kvinnor med kvinnor. Var sak i sitt fack. Uppdelat. Som det ska vara.

Sanna sa...

För att citera mig själv:

"[...]vilket gör köerna kortare till de vanliga toaletterna för de människor som måste eller vill använda dem.[...]"

Med andra ord är jag fullt medveten om att inte alla herrar använder pissoaren.

Tänkte inte på det där med de hallondoftande molnen. ;)

Per sa...

Jag noterade inte just det citatet, men å andra sidan tog jag förgivet att du med viss logik kunde tänka dig hur det hela låg till, så självklart förstår jag att du har en aning om hur herrklosetten används.

Något som däremot vänder mig emot är de ställen där det finns antingen pissoar (då lämpligen och enbart för herrar med trängd blåsa) eller toaletter (damtoalett, samt för 1: Herrar med blygpitt 2: Bajsnödiga herrar). Det sistnämnda är dock något som tas förgivet (och självklart är det i regel så när man som herre går på toalett istället för pissoar) när man ställer sig i toalettkön, istället för att gå in och vädra pungen på pissoaren. Jag som kille skäms, och inbillar mig att alla kollar snett på en och tänker en massa tankar när man kommer utgåendes. Man pilar iväg fortare än kvickt för att slippa skämmas. Simply, man bajsar hemma.

Dock är det mindre tacksamt på festival, med bajamajor. Men det är en annan historia.

I övrigt vet jag inte riktigt vart jag ville komma med detta resonemanget. Hit, kanske.

Sanna sa...

Jag tycker det är en utmärkt uppdelning med pissoar och toaletter. Att välja bort pissoaren även om man "bara" ska kissa tycker jag inte är konstigt alls. Jag tycker till exempel inte det skulle kännas jättekul att uträtta mina behov över huvud taget, när någon annan ser på (till skillnad från Marcus! Härligt befriad kille.). Så, de män som upplever det som trevligare att gå på toalett än att använda pissoar behöver liksom inte förklara det på annat sätt än att de gillar toaletter bättre. Att anta att andra antar att det är nummer två gå gång, är i så fall antingen 1) andras problem, om de gör ett sådant (eventuellt) felaktigt antagande, eller 2) en helt annan typ av personligt problem. Ett personligt issue med att gå på vanlig toalett får inte stå i vägen för alla människors lika rätt att uträtta sina behov. Faktiskt.

Per sa...

I grund och botten är allt mentalt.

Isak sa...

#2. hårt eller mjukt K.
Det är frågan.

Sanna sa...

Du kan va en homograf!! (Måste du wikipedia det ordet nu eller, loser?) (Om inte - sorry att jag kallade dej loser. Skulle allri säga nåt sånt på allvar... liksom...)

MissDecibel sa...

På MITT jobb har vi iaf unisextoaletter.

Sanna sa...

Haha. Fett.

På mitt "jobb", dvs min skola, har vi också det nu, men det blev värsta debaclet i våras när det plötsligt kom upp könshänvisningar till dem. Grymt spännande var det att följa utvecklingen när bättre vetande studenter (obs, ingen ironi) tog saken i egna händer och bytte plats på skyltar så att alla gjorde "fel" hur de än gjorde (ett kön vid dörren in till toaletterna, ett annat på själva toalettdörrarna). Nu är alla skyltar borta och bättre vetande studenter (räknar in mig själv) hurrar.