måndag 23 november 2009

Innan gatan briserar

Jag rasslar med diamanterna och förtrollas av glittret och blir drillad som en rysk gymnastflicka för att inget ska stoppa dina tankar från att flöda genom mig. Och när jag sjunker ner under ytan med kläderna på, fickorna fylls med vatten och mjölksyran biter i låren, då står du tryggt på bassängkanten och vet att jag försöker plocka kantareller i mörkret, att det är en jävla kamp, att varje svamp i korgen inte leder till att det blir lättare att hitta nästa. Du står tryggt där och rynkar pannan och sympatiserar, för du vet att livet är orättvist, att det är synd om den som hade oturen att hamna under vattnet, att du gör ditt allra, allra bästa för att hjälpa till men just idag har du lite bråttom till ett viktigt möte. Det blir grumligt utan simglasögon men förmodligen är du medelålders, blank, småfet och har kuk. Men jag vet att livet är orättvist, att det är synd om den som hade oturen att födas med kuk, slips, kött och SUV, att jag gör mitt allra, allra bästa för att hjälpa till att sparka dig på pungen, klippa sönder slipsen och punktera dina bildäck. Ses i helvetet!

4 kommentarer:

Isak sa...

skrev du den texten själv, eller är det ett citat?

Sanna sa...

haha. jag skrev själv...

Isak sa...

ja, men. fint skrivet. dela det på facebook, vetja.

Mirja sa...

Grymt.