fredag 18 september 2009

Vem är jag, pt I

Hej.

Jag heter Sanna.

Jag är lika smart som alla andra. Jävligt smarta är vi, om vi vill.

Jag är vän av miljö, natur och djur. Fiende av klimatförändringar. Och ganska orolig. Rädd.

Jag ogillar kaxiga kids, eller snarare den attityden. När jag möter såna, så får de mig att mentalt lägga huvudet på sne, le lillagumman-leendet och se på dem som små missions, vilket är väldigt översittande av mig. Jag vet att de utvecklas och förändras. Men det är inte så svårt att se obehagliga tendenser. Det är ändå i deras händer allt ligger snart. Deras och mina. Frågan är om de - vi - ens formas till något som är bra. Jävla nutid.

Jag försöker ha på mig genusglasögon till vardags. Tycker ändå att jag skrämmande ofta bemöter killar och tjejer olika.

Jag vet än så länge inte mer än att jag är heterosexuell. Tror i grunden att alla är bisexuella, men att vi på grund av genus anser oss vara heterosexuella. Jag tror detta också är en av anledningarna till att jag beter mig annorlunda gentemot olika kön. Tycker det är ett intressant tankeexperiment att föreställa sig en värld där könet är okänt. Allt, och jag, hade varit så annorlunda.

Jag tycker det är jävligt märkligt att alla världens vettiga regeringar och folk anser att det är ett fruktansvärt brott att utnyttja andra sexuellt. Att det är ett stort problem att det i stor utsträckning är kvinnor som råkar ut för detta. Att det är så olagligt det kan bli att utnyttja andra sexuellt. Det är jävligt konstigt, när dessa alla världens vettiga regeringar och folk anser att det inte är något problem så länge ordet människor/kvinnor byts ut mot ordet kor. Alla världens vettiga regeringar och folk anser att det inte är ett fruktansvärt brott att utnyttja kor sexuellt. Att det inte är ett stort problem att det enbart är kor, dvs honor, som råkar ut för detta. Att det är så lagligt det kan bli att utnyttja kor sexuellt.

Jag tycker det är ett teoretiskt och i förlängningen förstås praktiskt mysterium att det väcker så starka känslor när tjejer inte ansar sina kroppar. Att till och med tjejer ofta tycker det är i det närmaste äckligt. När det i själva verket är så att hår, det växer faktiskt på kroppar. Jag har själv problem med det, fast då av den anledningen att jag inte gillar diskussionen som förs i sammanhanget och inte gillar hur jag eventuellt måste handskas med den. Men jag jobbar på det och har som mål att inte ens reflektera över min egen hårväxt. Den är liksom naturlig. In progress.

Jag anser dock att det är ganska stor skillnad på könshår och på annan behåring. Val gjorda i sexualitetens kontext är en helt annan diskussion. Tycker jag.

Jag brukar fundera på om det är någon annan än Timmy som varit kär i mig, eller haft en crush på mig, de senaste fyra-fem åren. Kommer aldrig fram till något. Tror denna fundering grundar sig i ett bekräftelsebehov som jag tyvärr har.

Jag vet inte vad jag tycker om porr och prostitution. Jag vet att jag tycker båda "industrierna" har viktiga och svåra problem, men som "brancher" vill jag inte avfärda dem alls, egentligen. Kanske, att jag gör det med mer kunskap. Jag vet inte.

Jag skänker varje månad pengar till Läkare utan gränser, Amnesty International (där jag även är så kallad SMS-aktivist), Rädda barnen och Djurens rätt. Egentligen ger jag också pengar till Djurrättsalliansen men eftersom jag är en så dålig människa så brukar jag glömma det. Jag tycker det är skitlöjligt att inte alla skänker pengar som har någon form av inkomst som är större än bidraget man får i gymnasiet. Verkligen skitlöjligt och egoistiskt. En krog-öl per organisation brukar jag tänka. Det är vad det kostar, om man skänker en femtilapp till varje organisation. Jag skänker iochförsig betydligt mer till vissa, men. Ja. Principen. Så jävla löjligt att man inte kan avvara en krog-öl till bättre ändamål. Fuck krog-öl, för övrigt. Fuck öl.

Jag tycker inte om öl.

Jag tycker ibland att det är konstigt vilka organisationer jag skänker pengar till. Jag vet inte om de överensstämmer med mina intressen. Ingen miljöorganisation finns, till exempel. Sea Shepherd finns inte där, till exempel. Till exempel. Men jag är i alla fall aktiv i Södertörns miljö- och utvecklingsförening, och studerar miljö & utveckling. Så jag lägger ju, indirekt, ändå jävligt stora pengar och mycket tid på miljöfrågor.

Jag har ett väldigt orimligt förhållande till mat. Jag äter nästan tvångsmässigt och tycker mat är en av de absolut största källorna till njutning som finns. Jag äter väldigt mycket choklad och jag älskar bröd. Och jag är förstås vegan. Ingen annan kosthållning och livsstil går att rättfärdiga med dagens kunskap. Punkt.

Jag har tidigare haft ett väldigt konstigt förhållande till alkohol. Nu konsumerar jag betydligt mer av den varan men tycker det är sinnessjukt vilken alkoholhets det är i samhället, till och med kompisar emellan. Att man knappt kan välja. Jag gillar straight edge-människor. De är sjukt smarta.

Jag har i grunden ett väldigt stort musikintresse. Musik förstärker. Känslor och ord. Och det fascinerar mig och jag låter mig bli förstärkt. Känner ofta ett behov av att spela själv, sjunga och komponera. Att skriva musik. Men jag har släppt ångesten och tänker att andra sköter det där jävligt bra i stället för mig, medan jag sköter armbågen i sidan när det gäller djuretik, miljöetik, människoetik och medveten konsumtion i stället för de flesta andra. Kanske låter kaxigt. Tror ändå att jag är underrepresenterad i mina egenskaper och intressen. Vilket givetvis är katastrofalt dåligt för alla. Och inte gör mig bättre!! OBS.

Jag tycker det är jätteviktigt att peppa och sprida kärlek. Det är jävligt oflummigt. Handlar egentligen om att visa intresse och att vara genuint intresserad. Att säga de fina sakerna man tänker i stället för att låta dem stanna i tanken. Nyttan av att göra det överstiger kostnaden i stolthet och jante. Man får nämligen minst lika mycket tillbaka.

"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig, men det gör jag; tror jag"



6 kommentarer:

Isak sa...

Sjukt bra inlägg. Props som fan.
Alla kommer crush:a på dig nu. Vet det.

Per sa...

Pa ett satt skrammer du mig, och pa ett satt upphor jag liksom aldrig att imponeras av dig. Du far saker att lata sa sjalvklara, och aven om jag inte alltid skanderar i samma demonstrationstag (sa att saga) sa haller jag i mangt och mycket med dig om det du sager. Jag beundrar att du har en ut- och genomfunderad asikt i ett sa vitt och brett spektra av fragor, och jag vet att du nog av ren natur kommer att mumla "oj..." av ren vana. For det ar sa vi ar, svenskar, manniskor, vi har sa fruktansvart latt att suga at oss negativ (uttalad och outtalad) kritik, men har sa fruktansvart svart att suga at oss av det som vi i manga fall behover destomer, det positiva gensvaret. Uppmuntrande respons, credden. Darfor tycker jag att du i detta fallet ska gora tvart om (om du inte redan gor det) och stracka pa dig, le, och tanka att "bannemig, det ar inte bara jag som tycker att jag ar skitbra".

Jag kan forsta att du kanner en viss angest over att du inte gor tillrackligt, att du inte ger tillrackligt, att du inte hjalper till tillrackligt, att du inte engagerar dig tillrackligt, att du inte.. att du har latt for att se dina tillkortakommanden. Men ju mer vi tillater oss att kanna och "slappa in", destomer inser vi att vi inte gor. Medvetenhetens baksida, kanske man kan saga. Men a andra sidan gor du mycket, MYCKET, som i en skrammande stor majoritet av manniskor i var omgivning knappt kan forestalla sig att de skulle gora, aven om det saklart ar viktigt med att stodja organisationer, forhindra klimatforandringen, stoppa plagsamma djurforsok, att vara medveten om vart maten som kommer pa vart bord kommer ifran - BULLSHIT. Tankarna tanks av manga, men det ar ytterst fa som verkligen gor nagonting annat an att bara tanka.

Och dar, min van, gar du i forsta klungan i mina ogon. Du ar en forebild som inspirerar, ett praktexempel pa ett gott exempel. Darfor har jag forandrat tankesattet fran borde till ska, safort jag ar klar med min resa. Darfor, min van, beundrar jag ditt stora hjarta, och dina handlingar att forandra sa mycket till det battre.

Ta at dig. Tillat dig creddas.

Sanna sa...

Isak: Tackkkkkk!
Fan vad soft. Ska titta i min stora bok med svar på frågor om jag kan utnyttja detta på nåt sätt. Förmodligen kan jag det.

Per: Tackkkkkk!
Glad tjej. Du vet. Du vet. Told you. Bäst att nöja sig med tack/varsågod.

Isak och Per: Fina ni är alltså! Jag har ritat en teckning till er! Tyvärr ligger den här bredvid mig så ni kan inte se den! Sorry!

Isak sa...

bäst att du ritar mig jävligt snyggt.
för sån är jag.

btw.

Sanna sa...

Vad får dig att tro att jag ritat dig?
Fast... hm. Det kanske jag har.
Jag har tejpat fast den på väggen nu.

idiotiskt sa...

Na vad sött. :P Massa att läsa, nu känner man sanna lite bättre, hoppas jag kan skriva så bra inlägg någon gång.