fredag 6 mars 2009

Liten lektion i ryggradsdjurens uppkomst

Ryggsträngsdjuren karaktäriseras av deras innehavande av ryggsträng, samt deras ihåliga, centrala nervsystem som går längs ryggen, gälliknande springor vid svalget och muskelsegment (eng. "post-anal tail") som gör att djuret kan röra sig. Dessa djur är ursprunget till oss människor, primaten Homo sapiens. (Homo sapiens är för övrigt en systematisk klassificering i enlighet med det binära systemet, där Homo är släktet och sapiens är släktets ras.)

Ur ryggsträngsdjuren uppkom ryggradsdjuren. Dessa är, i nån sorts kronologisk ordning, följande:

Nejonögon (Petromyzontida), som har både ryggrad och kranium

Broskfiskar (Chondrichtyes), med tänder och (brosk)skelett

Strålfeniga fiskar (Actinopterygii), med rygg-, anal- och bukfenor

Tofsstjärtfiskar (Actinistia), med kraftig muskulatur och stumpliknande ben till fenorna

Lungfiskar (Dipnoi), med förmåga att andas luft (men använder även gälar)

Groddjur (Amphibia), med fyra ben

Reptiler (Reptilia), med ägg som klarar sig på land, skyddade av skal etc

Däggdjur (Mammalia), diar och har hår

Det här ska jag kunna utantill på måndag (plus cirka en miljon andra saker)? Öh? Eh? Lät det bra annars?

1 kommentar:

Linda sa...

men ååååh här loggar jag in på min blogg för att skriva om min ångest och det första jag ser är att du har skrivit en uppsats om det jag har ångest över buhu jag kommer aldrig lära mig det här!!!