lördag 27 september 2008

Är det fråga om ett genusproblem eller är jag sån?

Jag städar.

Den här helgen är Timmy i Göteborg och har återträff med sin gamla klass. Jag är följaktligen ensam fram till måndag kväll, och då ska jag passa på att göra massa nyttigheter. Plugga lite så att jag slipper det sen, göra en massa müsli, koka bönor.

Hittills idag har jag gått fram och tillbaka till sopstationen och slängt skräp. Sjukt mycket skräp. Jag har skrubbat hela badrummet och hela hallen. Min fortsatta plan för dagen går ut på att läsa, göra müsli, åka hem till pappa och röja upp mina och Timmys grejor i mitt gamla rum (om jag inte skjuter upp det till imorrn). Om jag kan få pappa att slita sig från sitt jobb så ska jag försöka få hjälp att sätta upp gardinstänger och kökslampa. I kväll ska jag koka bönor jag lagt i blöt.

Allvarligt. Vad håller jag på med? Jag är ensam och för första gången på nån månad ledig. Och då "tar jag tillfället i akt" och gör en massa jävla oavlönat jobb? Hur mycket av det jag tänkt göra och redan hunnit göra i helgen kunde vi inte ha delat på, Timmy och jag? Borde jag inte ägna mig åt typ mig själv eller kanske djurrätt i stället?

Det är givetvis inte helt självklart hur en korrekt analys av mitt beteende ser ut. För mig ligger det nära till hands att sätta på mig ett par genusglasögon och fördöma hela skiten. Jag vet att när Timmy och jag är tillsammans och mer eller mindre lediga, så är det definitivt inte städning som prioriteras. Det händer absolut att vi fixar och donar, men inte i städningstermer... Så, nu när jag är ensam ser jag till att skiten blir gjord. Hade Timmy gjort detsamma? Öh. Skulle inte tro det. Inte så ambitiöst som jag i alla fall. Man ska känna till dock att Timmy är ungefär lika jämställd som jag. Ändå tror jag att jag får det till att detta har att göra med genus, för medan han på sin lediga dag gör det rätta - nämligen är ledig på riktigt - så gör jag nytta.

Nu ska jag sammanfatta en rapport om klusterdynamik. Jag tänker bara på ost, mjölkost. Ost är en dålig sak, kluster är bättre.

Inga kommentarer: