onsdag 31 december 2008

Blondinbella och djurpälsarna

'Som att ha ett lik runt halsen'

Finally, finally kommer nån sorts reaktion på Blondinbellas otroligt obehagliga pälspervertion. Så här lyder min kommentar till artikeln ovan:

"Det blir inte alls samma konsumtion" - säger hon som köpt tiotals pälsar inom loppet av några veckor... För er som inte vet klassas pälsfarmar som miljöfarlig verksamhet och dessa släpper ut massor av skit i luft och grundvatten. Miljöargumentet håller inte alls. Sorgligt att så många inte tycks tänka längre än näsan räcker i denna fråga. "Djuret är redan DÖTT", "har man ändå mördat djuret och ätit upp innehållet...", ÅH vad dumma kommentarer. Varför är djuret dött?? Inte fan skulle det vara dött om ingen bar päls. Och HAR man verkligen ätit upp innehållet? NEJ, flådda minkkroppar är restrpodukter som slängs på hög. Alltid burit päls? Mhm, för bara några hundra år sedan hade man "alltid" förtryckt kvinnor och "alltid" hållit slavar. Kassa argument är vad ni har! Är man för päls är man för mord!


Jag har följt Blondinbellas blogg ett tag. Jag tycker det är fascinerande hur en människa har lyckats på det sätt hon gjort, bara genom att ha en blogg. Dock började mina besök i hennes blogg just med anledning av hennes pälsbärande. Hon är verkligen absurt besatt av att bära gamla djurhudar.

Det jobbiga är att jag verkligen inte tror hon är dum i huvudet. Visst, hon och jag är som natt och dag åsiktsmässigt... men jag tror inte hon är dum alls. Och definitivt inte elak - tvärt om. Men hon har ju noll koll på djurfrågan. Hon försöker skydda sig bakom argument tagna ur luften, tagna ur sitt sammanhang, fullständigt ohållbara.

Jag skulle vilja ta en fika med henne och diskutera saken på ett högst diplomatiskt plan. Vänskapsmässigt. Snällt. Hon är ju uppenbarligen fenomenal på att inte ta åt sig av kritik (typ det värsta en person kan göra tycker jag!!!!) och därför tror jag man måste diskutera med henne som om hon vore ett litet barn (som med de allra flesta i djurfrågan). Fast ändå inte förlöjliga. Men hon måste känna sig SÅ dum. Det är målet. Det måste bli skuldkänslor, på något sätt... Det verkar vara så som folk ändrar beteende.

Jag är kanske för snäll. Men jag är nog sån och det kanske är därifrån jag måste utgå. Och hon är ju moderat dessutom. Det måste gå långsamt(?). Men nån måste trycka in i hennes skalle att hon inte kan kalla sig förebild så länge hon uppskattar mord. Snarast. Liv och död...

Inga kommentarer: