söndag 11 juli 2010

En illustrativ kritik mot partitest.

Här är ett sista inlägg innan jag åker iväg ut på kontinenten med min blivande fru Siri.

Nu har jag även gjort Svenska Dagbladets partitest. Jag tyckte det var super att de även plockat in partier som Feministiskt initiativ och Piratpartiet i sitt test. Det ska de ha cred för!

Men detta test har, liksom DN:s test och alla andra partitester, en helt galen svaghet i att de baseras på sakfrågor. Här är mitt resultat, begrunda:


Verkar ju vara i sin ordning att jag ligger närmast Vänsterpartiet. Generellt är resultatet väldigt likt testet jag gjorde i DN.

Men notera femte högsta stapeln. Sverigedemokraterna. Enligt detta test är jag 19,2 % sverigedemokrat. Det borde ringa varningsklockor enormt högt om ett test som ger detta utslag. Även om jag tycker att till exempel Moderaterna och Folkpartiet driver en indirekt mycket främlingsfientlig politik, så hävdar jag rent ideologiskt att jag ungefär tusen gånger hellre skulle vilja leva med Fredrik Reinfeldt än med Jimmie Åkesson som statsminister.

Partitester baserade på sakfrågor tappar allt vad ideologi heter. Vem som helst kan förstå att det är enorm skillnad i människosyn mellan sossar eller centerpartister, och sverigedemokrater. Ändå är jag alltså betydligt mer sverigedemokrat än stödjare av något av de borgerliga regeringspartierna.

Varning för att utgå från dessa partitest till valet. Sätt dig in i politik lite mer på djupet i stället! Det tar lite tid men det är så att säga en investering.

3 kommentarer:

Ombah sa...

Hehe, jag fick 34,2 % på SD och de blev mitt fjärde parti, strax före sossarna. Fast högst blev V med 69,2% tätt följt av FI på 60%.

Men det är ett konstigt test. Fick ungefär lika när det var EU-val.

D sa...

Jag blev miljöpartist. Skit också.

Carl sa...

Woh! Gjorde testet så vänsterinriktat jag någonsin kunde (ack, mitt hjärta..) och fick:

V: 90.7
F!: 80.7

Nu ska jag ut och bränna tusenlappar! ;)