söndag 9 december 2007

Mera mat!

Mina frysta matlådor börjar ta slut, så nu har jag påbörjat en ny cooking session. Inledde gjorde jag med denna kryddiga gryta, som är en veganisering av ett kycklingrecept från ICA.se. Receptet som följer anger de mått som jag använde, men jag rekommenderar mer kryddor till marinaden och gärna lite olja också. Generellt behövdes även mer salt.

Afrikansk sojakött- och brysselkålgryta, 4 port

Ingredienser:
2 st vitlöksklyftor
½ tsk paprikapulver
½ tsk kanel
½ tsk ingefära
½ tsk kardemumma
½ tsk basilika
1 chilifrukt
2-3 dl torra sojabitar
2 msk olivolja
2 rödlökar
1 msk färskriven ingefära
3 dl grönsaksbuljong
300 g brysselkål
2 st tomater

Förväll sojaköttet enligt anvisningar på förpackningen. Pressa ur överflödig vätska ordentligt. Finhacka vitlöken och blanda med kryddorna i en plastpåse. Skölj, kärna ur och finhacka chilin. Tillsätt chilin till kryddpåsen och lägg ner sojabitarna. Skaka om ordentligt så att kryddmixen fördelas jämnt över sojaköttet (lättast om påsen är lite uppblåst). Ringla lite olja över och låt påsen stå i kylen i ett par timmar.

Hacka rödlöken grovt. Förbered buljongen. Ansa brysselkålen under tiden och dela kålhuvudena på mitten.
Häll oljan i en gryta och bryn sojaköttet. Tillsätt rödlöken och låt den fräsa med tills den mjuknat något. Rör ner ingefäran och slå på buljongen.
Koka upp. Häll ner brysselkålen och låt stå och puttra 8-9 minuter.
Tärna tomaten och rör ner den i slutet. Smaka av med salt och peppar.
Servera med ris, potatis eller i pitabröd. Voilà!

Inga kommentarer: