söndag 9 december 2007

... och så till dagens bravader!

Först och främst måste jag bara uttrycka ett HALLELUJA för de 1600 personer som besökte Vegomässan i Malmö igår. Jag blir bara så jävla glad och så jävla pepp! Pepp är ordet! Och det var inte igår!
... fast det var ju det det var? Nåväl.

Denna dagen ett liv! Jag inledde med att cykla i 25 minuter på min motionscykel. Det var så ojobbigt att jag blev helt förvånad. Sen åt jag frukost: Sojayoghurt med banan, torkad aprikos, kanel och müsli, en smörgås med rökt tofu, sojaost och tomat (halleluja igen) samt en kopp kaffe. Och massa vatten. Kompensera man bör, annars torkar man gör.
Sen gick jag och duschade.
Vid halv ett gick jag på en visning av en etta i Vendelsömalm. Det var festligt, plötsligt blev det inte alls så långt borta det här med att flytta hemifrån. Fin känsla. Det blir nog fler visningar framöver, helt enkelt.
Sen åkte jag till Farsta med mamma för jag ville ha No-egg till kakorna jag skulle baka. Sprang på en paprika-tartex i samma veva och blev lite ivrig. Vi glömde saffran och bikarbonat så jag fick handla igen när vi kom hem.

Sen bakade jag de mest förtrollande kakor. GALET underbara. Åh. Jag har lust att bjuda hela världen på de här, för jag blev så glad av dem. Ni måste nog baka dem! Alternativt komma och leka med mig :)

Receptet är taget ur en Aftonbladet-bilaga och veganiserat.

Kärlekskakor


Ingredienser:
100 g vegosmör, rumsvarmt
1/2 g saffran (mortlat med lite socker)
1 1/4 dl socker
1 dl vit baksirap
1 tsk no-egg (utrört i 2 tsk vatten)
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 msk vaniljsocker
200 g hasselnötskärnor, ev delade
Rivet skal från en apelsin

Sätt ugnen på 175°. Blanda samman allt utom hasselnötterna till en deg. Använd händerna, det är lättast. Blanda i hasselnötterna.
Dela degen i tre delar och rulla varje del till en plåtbred korv. Placera rullarna på en bakplåtspappersbeklädd plåt. Platta till dem så att de blir centimetertjocka.
Grädda i 10-12 minuter. Ta sedan ut plåten, snitta kakorna och ställ dem på högkant. Det är lite knixigt att få dem att stå men väldigt festligt som kompensation - inte sant? Grädda sedan kakorna i ytterligare 3 minuter.
Av platsekonomiska skäl bör gräddningen ske i två omgångar, dvs en rulle först och sedan de resterande två.

Voilà!

1 kommentar:

Anonym sa...

Aha, det var du som gjort de stiliga programmen! Bra jobbat. Nahla skötte sig ganska bra som skalman måste jag säga.
Jag kommer ju till stockholm imorgon, ska vara med på DRA's lussefika så då kanske vi ses.