lördag 12 januari 2008

Nytt år, gott ska det bli!

Först vill jag bjuda på en färgsprakande bild av min lunchsallad:

Hoppas den gjorde just dig på lite bättre humör. Jag blev i alla fall glad, för den var så jävla snygg. Och god var den på köpet. (Vitkål, rödkål, morot, citronfruktkött och russin, för den som undrar.)

Jag är ledsen att jag inte bloggat på så väldigt länge. Min förstahandsförklaring till det heter Timmy; han var hemma över jul och nyår och då gäller det att utnyttja tiden!

Jag tänkte bjuda på en liten bildkavalkad från juletid. Den är ätbar förstås... En del bilder är kanske lite suddiga, och du får själv välja förklaring: Hunger/iver/morgontrötthet/kvällströtthet/snaps.

Mission #1: vegetarisk julskinka.
Seitan-degen inlindad i silduken...

... och ner i buljongen.

Där mår den bra.

Färdigkokt!

Linnéa var helt övertygad om att vår skinka var gjord av tyg, det var roligt.

Så här såg den ut griljerad och uppskivad...

... och så här glad var jag åt min skinkmacka.


Sen var det julsojaköttbullar, mandel- och kumminost, cashewnötslängd med julkryddad tofufyllning, citronauberginesill, tomat- och chiliauberginesill och en underbar svamp-jansson. Och massor av godis. Mandel- och kumminosten kan jag verkligen rekommendera. Så ruskigt fin blev den, och den tog slut i ett nafs på juldagens storlunch. Vi blev tvungna att göra en till... Recept kommer!

I år hade vi inte Silvia i granen, utan E-Type med Phil Collins huvud i vardera handen. Granen var även tidsenligt miljögenomtänkt med uttjänta glödlampor som fick ersätta en del av kulorna... eller kanske ackompanjera. Nåväl! Timmy och jag fick ett enormt pärlplatteset i julklapp och han satte genast igång att pärla Stalins mustasch. När den var klar övergick nunan i Tom Selleck i stället.

Och nu måste jag nog sova.






1 kommentar:

Anonym sa...

herre gud, dig skulle man juh vilja komma hem & äta hos!
gaahaa..jobbigt att man sitter och dreglar framför datorn..haha
Hur gjorde du din vegetariska julskinka, och vad smakar den?
MVH
sofie

andreasson_sofie@spray.se