torsdag 19 februari 2009

Detta med spindelnät.

I lördags var jag på In Spe i Gamla stan, efter att ha varit kulturell på Market, kulinarisk på Hermitage och kaffestillad på ett riktigt bra ställe som jag glömt namnet på (jag och namn alltså). På In Spe doftade jag på en uppsättning jäkligt intressanta parfymer som hade dofter som "bubblegum", "sex on the beach" och "dirt". Den sistnämnda förärades inte med en plats bland de andra familjemedlemmarna utan gömdes bakom disk. Expediten uppmärksammade att jag luktade mig igenom varenda flaska, så han räckte även fram "dirt". Både han och Timmy var rörande överens om att den luktade precis som i en jordkällare. Själv kanske jag aldrig varit i en jordkällare?

Killen i kassan hade ett väldigt bekant ansikte. Tandori var min tanke - Tandori var också rätt. Kassakillen, N, kom fram till oss och frågade om Timmy möjligtvis hade en släkting ute i Haninge. Eftersom jag inte kunde komma på vem den okände Haninge-kanske-släktingen var så har jag givetvis inte kunnat släppa det.

Polletten trillade ner häromdagen. Jag vet precis vem N menade. R.J. förstås, och ett gammalt men inte alls bortglömt minne letade sig fram. Jag var på fest hos R.J. en gång i 14-15-årsåldern med L och M om jag inte missminner mig. En dryg jävel kallade mig för Snoken. Traumatisk upplevelse.
N, de är inte släkt, men jag håller med om att de är lika!

Att jag träffade N har även lett till att ett mysterium som förföljt mig i fyra år blev löst, vilket är så jäkla skönt. När jag började umgås med Timmy var jag nämligen HELT säker på att han hade en (i de coolaste kretsarna) väldigt speciell tröja. Den här tröjan visade sig dock aldrig ha varit i närheten av Timmys garderob. Eftersom jag omöjligen hade kunnat veta att en sådan tröja ens existerade utan att ha sett den någon gång vid ett okänt tillfälle på Timmy, så blev detta en gåta. Ett fett frågetecken.

När jag pratade med N hann vi ta oss igenom lite allt möjligt, bland annat min kusin och hennes gamla och väldigt bekanta fling A. Jag kunde inte få fram ansiktet på A. Väldigt jobbigt. Självklart blev jag tvungen att kolla upp detta.

And there it was.
På ett foto där både A och N var med så fanns den. Tröjan! Den satt på N. All the time. Vilken lättnad. Och förstås ett stort plus i kanten till N. Hoppas du har kvar tröjan, N! Den går inte att få tag på längre.

1 kommentar:

Per sa...

Hejdu! Jodå, den är snodd av mig en gång i tiden as well, och numer finns den inte att finna när man googlar på bob hund, så man kan nog säga att jag räddade den. Vilket ju var tur, annars hade du (eller danskjävel, som snodde den tidigare) kunnat sno den av mig. Och det hade ju varit synd...

Men vad var det för fråga du inte kunde svara på, som du frågade om det var en kuggis? Rörande om det hänt något alls i mitt liv, or what?

Btw har jag en sån tröja, på tal om vad som helst...