tisdag 17 augusti 2010

Människan. Ett förtryckt folk.

På TV-programmet Doctors på TV4 pratades igår om sex. Ungdomars sex. Det visade sig att HELA 48 % AV UNGDOMARNA HAR SEX. Det pratades om alla sjukdomar. Att var fjärde amerikansk ungdom bär på en. Yada yada yada. Det var gruppsamtal. Ett gäng tjejer pratade helt öppet om sex, om att det fanns många som hade alla former av sex utom vaginalt sex, eftersom detta skulle innebära förlorad oskuld. De pratade om att det var en tävling för killarna. Hade en haft sex med tio tjejer, så skulle den andre ha haft sex med 15. Tjejerna kände att de var tvungna att ha oralsex med killen, för annars trodde de inte att killen skulle vilja vara tillsammans med dem. Och om killen ville ta det ett steg till, som då inte var vaginalt sex, så blev det helt enkelt analsex. Och inte är jag den som moraliserar över former av sex. Jag tycker man ska ha det sex som man gillar. Men...

... och inte bara det självklart uppenbara kardinalfelet, utan även HETERONORM

(... alltså det självklart uppenbara kardinalfelet utgörs av utgångspunkten i att det är snubben som ska tillfredsställas och tjejen ska bara foga sig)

På programtidsutfyllnadens egen reklamshow Tvins rullar just nu Derma Seta - "det perfekta alternativet för dig som vill ta bort generande hårväxt utan plågsamma vaxbehandlingar eller dyra laserbehandlingar". Generande hårväxt som i HÅR PÅ ARMARNA, till exempel.

Consider it. Människorna, de förtryckta. En gång fick jag höra typ "jaha, är du feminist också? Jag tyckte väl jag såg lite hår under armarna" och man ba, eeehh ok? Eller, nä, det tänker man inombords. Vad kläcker man ur sig? Jo, typ "öh, vem fan är inte feminist, pucko" och det känns ju jävligt konstruktivt. Inte. När man önskar att man varit efterklok i förväg och sagt något i stil med "har inte du det eller?" och fått till svar "jo men jag är ju man" och replikerat "så du menar att håret på din kropp får härja fritt men jag måste tygla mitt?" och någon får sig en tankeställare.

Här i Sverige.
Tjejerna
- rakar benen
- rakar sina armhålor
- sminkar sig
- går i klackskor
till exempel. Och gör man det inte - i synnerhet rakar sin kropp - så gör man ett aktivt statement. Hej, jag rakar mig inte. Tolkas som hej, jag är feminist och VÄLJER att INTE raka mig. Helt plötsligt är det ett val att inte. Och klackskorna. Sackar oss. Gör att vi vrickar våra fötter. Att vi går helt stört. Ja, man får självklart välja, men man ska fan veta vad det är man gör.

Killarna
- bär inte kjol
- är fjollor om de rakar sig
- är homosexuella om de sminkar sig (eller sysslar med teater)

Tjejerna
- får köa i hundra år till toaletten på krogen

Killarna
- har en egen separat toalett (en så kallar urinoar) som de kan springa och skvätta sitt kiss i hur mycket de vill
och inte är det väl orättvist, va? Det är det väl ändå inte? Eftersom följande: Om urinoaren inte fanns så skulle kön bli längre för alla. Ja, fine. Men som det är nu, så är det jävligt orättvist, och orättvisan är baserad på könet man har mellan benen. Så jävla klassiskt! Är det en petitess eller? Nä, jag tycker inte det. En utekväll är en helt annan upplevelse för den som har kuk, än för den som har fitta. Den som har fitta måste stå i toalettkö i hundra år. Måste planera och räkna ut att om jag beställer den här ölen nu så måste jag ställa mig i toakön om en kvart. Annars kissar jag på mig om trekvart. Ja men what to do, då, kan man undra då. Jo, GÖR DET RÄTTVIST FÖR I HELVETE. Så kanske krogarna inser att det är dags att tredubbla antalet toaletter.

Berätta för mig vilka spår av OK som finns i detta.
Observera att löneklyftan och könskvotering och gratisarbete och så vidare inte ens nämnts.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nice brief and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

Sanna sa...

Huh? :)