lördag 24 oktober 2009

International day of climate action. Inklusive Margot Wallström.

Från tolv personer med tickande klockor, via poliser, väldigt oroliga vakter, ännu fler oroliga vakter och oroliga blickar, till detta:

Foto: Johan Enqvist

Jag tror inte riktigt vi vet hur det gick till, faktiskt. Hur kom det sig, liksom, att fyra klimataktivister som tillsammans med åtta andra genomförde en manifestation... alltså... Hur.

Hur lyckades de få EU-kommissionens vice ordförande att ta initiativ till att träffa dem efter att hon hållit tal under finalen av European Development Days på Älvsjömässan i Stockholm?

Här skulle jag kunna skriva en uppsats utifrån det jag lärt mig under kursen jag läser just nu i skolan. En genomgång av vilka anledningar hon har att vilja träffa oss.

Väljer att tänka så här i stället.
Vi var tolv personer. Tolv alldeles vanliga förhållandevis unga människor. Vilja och hopp.
Vårt budskap nådde fram till EU:s näst högsta höna. Hon försäkrade att hon skulle ta med sig allt vi sa. Vidarebefordra.
Tolv kids rätt in i hjärtat av EU.

Nya mottot håller fortfarande.

Sikta mot månen och nå stjärnorna.

5 kommentarer:

Isak sa...

hah... ja, det gjorde ni ju verkligen isåfall.
också ballt!

margot, ja..

Mirja sa...

Jaha! Var inget.

Mirja sa...

Men liksom. Fan vad ballt!

Sanna sa...

Haha!
Ellerhur.
Om du kommer hit så ska jag lära dig allt om 350 ppm CO2-eq.! Plus att jag förmodligen typ... bakar världens godaste kakor till dig om du kommer.

Per sa...

Alltsa... Jag kan inte nog uttrycka hur ballt jag tycker detta ar. Ett vackert exempel pa att en ynka sjal (eller, ynka, det ar inget smagrus vi snackar om har...) kan gora... 100% skillnad, jamfort med att inte gora ingenting. Sa javla bra. Sa javla fint. Blir glad.