söndag 4 mars 2007

Suck. Jag behöver större krage.

Nu har jag ungefär sex timmar på mig att få sammanfattningen av det här lovet att bli vad jag tänkt mig från början. Lovet gick ut på att jobba fram lugnet i mig, att beta av sådant som ligger och trycker i bröstkorgen. Tyvärr rör det sig om skolarbete till allra största del, och visst har jag gjort en del men verkligen inte så mycket som jag hade önskat. Jag har verkligen svårt att motivera mig själv, trots att jag vet hur bra jag skulle må om jag lyckades få grejerna överstökade.
Jag har i alla fall suttit hela förmiddagen nu med alla disco-låtar, och tagit ut alla synth-slingor som jag vet att jag ska spela. Det var bra gjort. Innan jag går och lägger mig i kväll måste jag även ha förberett ett föredrag om techno. Techno! Är det inte fantastiskt. Kul. Jättekul. Skoj verkligen. Och så vore det väldigt bra om jag hade en stadig grund till min presentation om jordvärme också. Och det och det och det och det vore väldigt bra det med. Apuh! Tänk om man hade en knapp som kopplade ifrån alla övriga intressen ur medvetandet ett tag, så att man arbetade som en maskin. Det skulle jag vilja ha en!

Min lunch var god i alla fall. Vi har alldeles för mycket gott i kylen nu, så jag hade stora problem med att bestämma mig för vad jag skulle äta. Det blev smaskigt curryris i alla fall. Sen avslutade jag med den lilla Flygande Jakob-slatten som fanns kvar, i smyg. Jag menar, bananbitarna såg knappast fina ut längre, de bara låg där och väntade på att få komma till ro i min mage. Jag gjorde dem en tjänst!

Stekt ris med tofu och curry 1 port.
1 portion kokt kallt ris
50-100 g tofu
1-2 champinjoner
1/2 gul lök
1/2 paprika
1/2 tomat
1/2 avokado
1 krm sambal oelek
curry
pressad citron
timjan
salt och peppar

Mosa tofun och krydda med rikligt med curry. Skär svampen i bitar. Hacka löken. Värm olja i en stekpanna och fräs lök, svamp och tofu tillsammans med timjan tills löken blivit mjuk. Häll ner riset och sambal oelek, och krydda med curry. Mycket curry ska det vara! Skär paprika och tomat i bitar och rör ner i risblandningen. Stänk över pressad citron. Smaka av med salt och peppar. Skär ett rutmönster i avokadon medan den är kvar i sitt skal, och gröp sedan ur bitarna. Rör ner avokadon i riset sist av allt, så att den inte blir för varm. Klart! Själv åt jag anrättningen med lite sweet chilisås.

Inga kommentarer: