fredag 2 mars 2007

Ärtigt.


Det är bra med kusiner som kommer till undsättning och räddar kvällar. Min favoritkusin Jonna fick vara den kusinen i kväll. Hon har en mycket underlig förmåga att få mig att skratta. Jag skrattar åt nästan allt med henne.
Mat fick vi minsann! Vi gjorde Flygande Jakob, en underbart god maträtt som jag inte ätit på flera år. Det är lustigt, för jag har inga minnen av att jag ätit det utan Jonna någonsin. Så vad var väl mer passande än hennes sällskap? Gott blev det i alla fall.

Det hände något i Jonnas huvud när hon fick syn på jordnötssmöret i vårt kylskåp. Det hela mynnade ut i denna efterrättsinnovation:

Varma frukter med jordnötter och kokos (2-3 port.)
1 liten burk ananasringar
1/2 paket djupfryst mango i bitar
1-2 msk jordnötssmör
1/2 dl jordnötter
riven kokos

Tina mangon en aning. Häll av ananasspadet och skär ananasen i bitar. Strö kokos över frukten. Värm jordnötssmöret i en stekpanna på rätt låg temperatur, tills det blivit flytande. Vänd ner frukten i jordnötssmöret och häll ner jordnötterna. Rör om tills alla ingredienser blandats och frukten blivit varm. Toppa med lite riven kokos innan servering.
Glass tror jag passar finfint till det här. Och banan hade funkat kanon att ha i.

Inga kommentarer: