tisdag 5 januari 2010

Vegansk smörgåstårta.

Den här smörgåstårtan gjorde jag till min farmors begravning. Enligt säkra källor utklassade den de köttspäckade alternativen. Jag är givetvis inte förvånad. För oss som fortfarande lever ska jag tala om ganska exakt hur jag gjorde den.



Vegansk smörgåstårta 
för kanske 10 personer

Detta behövs:
• Ett paket stora formbröd (1000 g) (utan ägg! Kolla innehållsförteckningen, för just formbröd innehåller av någon underlig anledning ägg ibland)
• Vegansk majonnäs:
3 dl sojamjölk
, gärna osötad
5 dl naturell olja
, eventuellt mer
1-2 msk senap
1 msk citronjuice

1 msk vinäger
1 tsk salt
• Tartexkräm
1 tub tartex (jag använde svamptartex! Den är mest leverpastejig.)
3 msk sojamjölk
2 dl smörgåsgurka (jag använde tunnskivad)
• Sk*nk- och äppelröra
3 dl torkade sojastrimlor (eller annat torkat sojakött. Jag använde sojastrimlor från Goodstore, som jag krossade till lite mindre bitar först. Då blev det kanske 2 dl torkade bitar i stället!)
1 + 0,5-1 kork rökarom
1-2 tsk rödbetsspad (typ direkt från en burk inlagda rödbetor funkar utmärkt!)
1-2 krm salt
ev. lite lökpulver
1, 5 äpplen
1,5 msk dijonsenap
0,5 pkt frusen dill
Ca 3 dl av majonnäsen

• Garnering (väldigt fritt förstås! Men detta använde jag.)
Valfri mängd av den kvarvarande majonnäsen
Citron
Gurka
Körsbärstomater
Rödlök
Snygg sallad
Svart tångkaviar
Färsk dill

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Gör så här, typ:
1. Majonnäsen.
Blanda alla ingredienser utom oljan. Mixa ner oljan, lite i taget (förslagsvis genom att hälla ner det i en tunn stråle), tills majonnäsen blivit tjock. Använd stavmixer om du har det, eller en bra mixer/blender. Vanlig matberedare kommer inte att funka!

2. Sk*nk- och äppelröran.
Förväll sojaköttet i saltat vatten, tillsammans med en kork rökarom.
Pressa ur överflödig vätska. Blanda sojaköttet ordentligt med rödbetsspad, lite mer rökarom (max en kork!), salt och gärna lökpulver. Låt svalna. Skölj och skär äpplena i små tärningar. Blanda äpplena med sojaköttet, dijonsenap, dill och majonnäs.

3. Tartexkrämen.
Blanda tartexen med mjölk till en smidig kräm.

4. Skär bort kanterna på formbrödet. Lägg ut en platta av dem. Jag använde 7 st skivor bröd per lager varav en som jag skar i tre lika stora delar, för det passade min bricka. (Och så var det ju så alternativt och outside the box?) Bred på tartexkrämen. Fördela smörgåsgurkan över krämen.

5. Lägg på en ny platta och fördela sk*nk- och äppelröran på den.

6. Lägg på en ny platta och bred på ett lager majonnäs av valfri tjocklek. Låt tårtan stå och dra i några timmar, förslagsvis över natten.

7. Dekorera! Bara fantasin sätter gränser. Majonnäsen funkar som klister så ha eventuellt på mer om det behövs, samt gärna på kanterna.


4 kommentarer:

Unknown sa...

Skitgod och så snygg sen!

Timmy sa...

Mycket stiligt Sanna! Jag betvivlar inte en sekund att den var fantastiskt god.

"oroshjärta" Lotte Fernandez sa...

Snygg tårta!

Mirja sa...

Gaaaaaaaah vad sugen jag blev på smörgåstårtis nu! Fan.