tisdag 2 oktober 2007

Update:

Jag har tänkt skriva ett nytt inlägg ungefär kanske åtminstone fem av de dagar som gått sedan senast jag skrev. Förlåt mig Gud för mina synder.

Det har varit himla fina dagar sedan dess i alla fall! Hmm, nu måste jag ju tänka tillbaka. Jo men först var det ju Herman's på kvällen där. Det var indisk temahelg vilket dessvärre innebär koriander. Tänk vad den söndagkvällen hade kunnat te sig så mycket ljusare om vi hade infört ett förbud mor koriander i detta land. Nåväl. Det bästa i matväg den kvällen var insikten om att alla deras desserter numera är veganska. Jag frågar mig nästan fortfarande varför i hela friden jag inte rekade i tid nog för att hejda mig från att äta mig proppmätt av buffén. De hade dagen till ära en helt sjuk chokladtårta. Den var typ en decimeter hög med riktigt mörk och frestande glasyr - och innanmätet var typ som en enormt inbjudande krämig chokladchock! Fanns det plats för en sådan galen bit i magen? Nej. De hade även en kolanötpaj. Smaka på det. Kolanötpaj. En glänsande kolapaj med ljuvliga pistagenötter, jordnötter och andra små trädbönor perfekt fördelade i den. Fanns det plats för en sådan himmelsk bit i magen? Nej. Jag skulle kunna fortsätta med beskrivningar av ananaspaj hit och björnbärspaj dit och mer och mer, men jag tror ni hajat vinken. Plan på fika i stan? Herman's. Det är allt jag har att säga. Kaffet är rättvist också.

Måndag, tisdag och onsdag jobbade jag. Det känns som evigheter sen men uppenbarligen överlevde jag dessa dagar. Och det var ju bra det.

I torsdags ringde mitt alarm klockan 05.05 och då gick jag upp och åt gröt. Gröt är så himla fint tycker jag, men inte alls lika fint som Timmy och det var ju faktiskt där det mesta av min uppmärksamhet egentligen låg för det var ju dit jag skulle dagen till ära! Bussen gick klockan 07.35 från Cityterminalen och jag var framme i Göteborg klockan 14.50. Resan gick fint, jag hade två säten för mig själv hela vägen och ägnade mig mest åt att läsa. Jag läste ut min ganska... ja... ytliga bok, om social kompetens. Den var läsvärd och tänkvärd, men man blir ju lite skraj också när man förstår att expertisen är så på det klara med hur ytliga vi är. Sen påbörjade jag "Doppler" av Erlend Loe. Den måste du läsa för den var riktigt rolig. Och så åt jag en massa förstås, och skrev och tänkte. Slumrade till lite också. Och fascinerades av att det tamejfan bor folk överallt.

Nils Ericson terminalen i Göteborg var verkligen väldigt fin, men där stannade jag bara i cirka 10 minuter. Sen satte jag mig på Tjörnexpressen och åkte till gissa-vart-och-vem. Hela resan tog tio timmar från dörr till dörr. Men det gick bra. Och det var trots allt jävligt billigt (126 kr!).

Väl på Billströmska folkhägskolan hälsade jag på nästan hela Timmys klass och hann inte med mycket mer än så förrän det var middag. Jag är fortfarande helt lycklig över maten där. Kärleksfullt tillagad veganmat är ofta sällsynt, men icke så var det där. Jag fick en underbar linsgryta till middag. Lunchen dagen efter var än mer wicked: Hemgjorda fantastiskt fina biffar, med pastasallad och vit (!) vitlöksfraiche. Och gedigen salladsbuffé med svampsallad, bönsallad och typ allt man ville ha. Yes. Och glass till efterrätt. HALLÅ JAG ÄR VEGAN OCH DE FIXADE ALLT DETTA ÅT MIG! Och till middag hade de gjort värsta grymma potatisgratängen! Fan vad bra det är när det finns många veganer på ett och samma ställe för då blir den maten så viktig. Halleluja.

Efter maten hängde jag på deras rep och det var roligt. Schyst att det gick halvbra tycker jag för det blev mer personligt då. Sen minns jag inte mer av den dan.

Fredagen repade de på, för de hade konsert på lördagen. Jag kollade på så klart och det var fint. En fin stund. På kvällen åkte vi till the capital of Tjörn - Skärhamn - och kollade på Navid Modiri och hans band. Det svängde fett och var riktigt bra. Poesi i krock med stor musikalitet, hiphop i krock med reggae och pop. Nice. Hemma igen tror jag att jag mådde lite kasst och somnade rätt snabbt, medan Timmy hann bli lite vinglig. Hehe.

På lördagen minns jag inte riktigt vad jag gjorde på dagen, men vid sju hade de konsert. Åh, det var så roligt. Och roligare blev det med den nostalgi-inspirerade korridorsfesten som följde. Fan vad många trevliga människor på ett och samma ställe. Och Minttu. Fiina krejer. Jag tror vi gick och lade oss runt fyra kanske och söndagen blev mest deg. Deg är trevligt det med! Vi kollade på film - Pocahontas - och åt massa onyttigheter. Sammantaget var nog helgen väldigt onyttig. Ja. Men så jävla trevlig.

På måndagen knallade jag ut till busshållplatsen runt kl 11. Jag hade en timme att slå ihjäl i Göteborg och gick då in i en ENORM galleria, Nordstan. Den var galet stor, typ som tre Sky city minst. And all I got was these lousy apple and this tiny bag och candy liksom. Men jag var lite trött. Så det så. Och så kände jag att det inte var nån idé att börja avverka butiker för jag hade hunnit med kanske en hundradel innan jag skulle vara tvungen att gå igen.

Hemresan gick också fint. Jag läste ut "Doppler" och påbörjade "Ok, amen". Klev in hos mamma vid halv tio.

- - - - -

I morse gick jag upp kl 05.45 eftersom jag skulle vara vid KTH kl 8. And so I was. Protest mot Novartis, ett äckel-läkemedelsföretag som anlitar HLS (ett djurförsökslaboratorium som dödar ungefär 500 djur om dagen). Ganska seg demo men trevlig. Det bästa av allt var när Becka berättade att hon brukade tänka på mig när hon handlade på Maxi. Jag kände mig som ett frågetecken och hon berättade om det relativt nyblivna veganparadiset. !!! Och jag har missat allt, och nu är jag lycklig! Jag har shoppat massa korv och ost i kväll ska ni veta! Yeaou!

Doch, demon var inte hela min dag. När vi var klara hängde jag med Amanda och vi kollade på skor. Jag var toknära att köpa ett par men bestämde mig för att jag hellre ville köpa korv och ost, haha. Sen åkte jag till Axelsberg och lekte med Niklas hela eftermiddagen. Vi lagade grym mat och kollade på Monty Python och framförallt lyssnade vi på låten "Gossipo Perpetuo" av Jean Jacques Perrey. Den låg på Niklas senaste skivfynd, albumet Moog Indigo. Jävla bra skiva men "Gossipo Perpetuo" tar priset: Anders & Måns-vinjetten i sin helhet! Helt utan att Niklas visste det innan! Phedt galet. Våra mungipor slog nästan i ögonbrynen varje gång introt började under den timme (?) vi hade låten på repeat.

I kväll har jag som sagt shoppat och inte gjort mycket mer. Genomgått en nykterhetskontroll. Det var spännande.

- - - - -

Haha. Såg ni dokumentären om Victoria Beckham? Alltså... vilken kvinna. Diggar henne hårt numera. Så jävla rolig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en mysig vecka! Tack för ditt sms som jag inte kunde se ;P Jag träffas jättegärna, kan dock bara på fredag eller lördag dag. Jobbar kvällar. När passar bäst? Krami!

Anonym sa...

Måndag skulle passa fint. :) Jobbar inte på hela nästa vecka. Hör du med Fredrik? Krami