måndag 25 maj 2009

Här är min dag.

Tyvärr ser man inte den nyvunna bondbrännan på bilderna.

Först skulle vi plocka isär en blomma. Vi skulle artbestämma den genom att nyckla den. Ser ni pistillen eller? Gissa arten? Gullviva. No wonder att vi kände oss som pro's när vi fick en så svår art...

Här är vår majje för dagen. Han viftar med luppen och det var säkert en kupp för att jag inte skulle kunna fånga på bild hur oerhört biologig han ser ut.

Korna gömde sig i buskarna.

Sen gömde sig korna bakom Kicki, Vincent, Sara och Carro.

Den här kon försökte gömma sig bredvid, men var lite för stor för att lyckas. Hon lyckades inte heller äta upp våra böcker och tumstockar, trots ihärdiga försök.

Jag gömde mig framför korna. Linn gömde sig bakom mig.

Här är en tredjedel av min klass, ihärdigt artbestämmandes. Notera majjen till vänster. Biolognörd.

Sen gjorde vi det här. Hanna, Ulla, jag samt en Vicky bakom kameran. Jag hade stövlar eftersom jag skitit i att ha stövlar senaste exkursionerna och det var halvbra, så jag tänkte att hmm, idag, 20 grader, sol, hagmark, det måste ju innebära stövlar required. Jag är så smart, nämligen.

Snygg kontrast.

Nu ska jag som vanligt skärpa mig.

1 kommentar:

Isak sa...

verkligen übersoft väder ni verkar ha där....
vi har ju också bra.
fast inte just nu.
typ åskigt utan åska.
förutom den i kroppen inomboende arten, då.
jag hittade mig en jättefin liten dunge, häromveckan.
ska fota den.
blogga upp den.
tror det var typ... åkerbärsblommor.
fast det var nog inte åkerbärsblommor.
men... typ åkerbärsblommor minus åkern, då.
nån bärbärande växts blommor var det.
tack för visat intresse.