söndag 24 maj 2009

Kul grej.


Lisebergskanin flyger ovanför Djurgården. Precis till höger utanför bilden ligger Gröna Lund. Det är roligt tycker jag. Jag tänkte "hån" och sen tänkte jag "HAHA" på samma sätt som jag tror Kapten Krok hade gjort. Jag hade tyckt det var roligt om en flygande, grönrosa kanin blev utlösande faktorn i kriget mellan jätten i öst och jätten i väst.

... Fast jag gillar inte krig, men det låter lite häftigt actually. Gnabb, det är mycket häftigare i praktiken, trots att det låter och är mer som "myggbett" (fjuttigt men irriterande). Tänk er att höra Obama, eller ännu hellre George W Bush!, tala om "gnabbet med terrorismen"...

Från "kriget mot terrorismen"
till "gnabbet med terrorismen"

När jag gick i tvåan på 90-talet så spelade vi caps och innan vi spelade så använde vi våra slammers för att avgöra vem som skulle få börja. Det som avgjorde var vilken sida av slammern som hamnade uppåt när man kastade den. Fatta den skillnaden, den är huge. Börja eller inte börja. Det kan vara skillnaden mellan seger och förlust.

Hur revolutionerande skulle inte förändringen från "mot" till "med" vara i fredsprocessen och konflikthanteringen? Jättejättejätte. Jag tycker också om att modifiera det svenska idiomet, vilket kanske innebär att jag är upplyst, och därför är det jag säger med största sannolikhet sant, som till exempel

att det förmodligen finns en matematisk formel som ser ut så här

preposition = fred

Något förenklad.

Inga kommentarer: