onsdag 24 juni 2009

Dagens nyheter

Gillar #1: Fritt fram för bara bröst på badhusen
Det här tycker jag är bra:
Bengt Forsberg förstår att det blivit en fråga för jämställdhetsdebatten.
– Vi definierar inte vad badkläder är för män och plötsligt skulle vi göra det för kvinnor. Män kan också ha stora bröst som liknar kvinnobröst.

Det här tycker jag är mindre bra:
– Om det skulle vara väldigt många mindre barn då kanske det är olämpligt att gå ut topless. Men om flickorna är ensamma eller det bara är ett tiotal besökare så gör det ingenting, säger Bengt Forsberg, ordförande i fritidsnämnden till aftonbladet.se.

På det stora hela hade jag gått i taket om något annat beslut fattats i frågan. Kropp som kropp. Människa som människa. Kvinnor ska inte skylas tvångsmässigt. Kvinnor är inga objekt. Yadi yada, samma som alltid. Men det går inte att upprepa nog egentligen. Jämställdheten har inte kommit någonstans i Sverige de senaste decennierna. Detta var ett steg. Men att det skulle vara olämpligt att gå ut topless i barns närhet är rena vansinnet. Som om barn aldrig sett bröst? Som om barn skulle ta skada? Som om barn skulle bli kåta? Som om barn skulle bli sjuka? Vad är grejen?

Lite förvånande ser resultaten av Aftonbladets undersökning strax innan 15.30 ut så här:


Jag hade förväntat mig att både kvinnor och män skulle rösta som männen (som jag inte tror resonerar utifrån vad som behagar dem mest, naivt kanske, men jag tror de är bättre än så). Det är helt sjukt att mer än hälften av kvinnorna inte tycker det ska vara OK att skippa bikiniöverledelen. Hallå?! Det är vår valfrihet det handlar om?

Gillar #2: Arla utreds för brott mot konkurrensregler
Arla är ondskans högborg i Sverige och jag fröjdas från botten av mitt hjärta när de hamnar i trubbel, får negativ publicitet, riskerar bestraffning, anything. Det kan de fan ha, de jävlarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men för helvete, skulle du gå halvnaken på ica?