lördag 13 juni 2009

Kan undra, pt 2

Måste allt gå sönder till slut? Kommer allt gå sönder till slut?


Jag sprang ned för backen. Förbi skatan i gräset, barnen i gräset, folket vid busshållplatsen. Jag tänkte på mina knän. Och på mina revben.

Knäna. De är gångjärn. Lita på att kroppen smörjer sig själv, det är allt jag kan göra. Äta fett? Nej. Äta stärkelse? Nej. Massera? Nej.

Lita på.

Jag tänkte på det enda som inte går sönder till slut, kanske. Jag vet inte.
Det skulle kunna vara cirkeln till klotet till elliptiskt klot till klotet till ellips i oändlighet. Det runda.

Mindre, mindre, mindre, men aldrig något annat än ett klot. Allra minst är elektronen, punktenergi. Protoner och neutroner, mätbar massa, alltid organiserade som klot. Om de är klot? Vem fan vet.

Gravitationen.

Klot. Så gott som klot.

När jag kommit ner för backen tänkte jag stanna. Jag hade sprungit ända dit utan att fegstanna. Jag var på väg. Cyklisten skulle bara passera. Det är under min värdighet att stanna så att någon ser det.

Cyklisten var två meter framför mig. Han log brett och lyfte upp tummen. Hallå pepp, inte gick det att stanna då. Jag log tillbaka och fortsatte le. Sprang 20 meter till, in i grönskan och stannade. Han kunde inte se mig där hur mycket han än ansträngde sig. Jag gick. En bit. Sen tänkte jag att jag inte skulle göra honom besviken. Jag skulle göra honom stolt, i smyg, och jag skulle göra min kropp stolt.

Pumpade med armen ("steker") och satte fart på benen igen, precis innan dödspartiet började. Ingen skulle bli besviken. Thomas Öberg hjälpte mig att glömma allt.

Torvalla var proppat med folk. Hoppas de också njöt av det vänliga regnet. Ett genuint sommarregn. Mjukt, ljust, svalkande. Jag levde i det.

Råkade skriva på Facebook att jag inte ville dö. Det var flera som inte ville att jag skulle dö. Deklarerar härmed känslan av förtröstan detta genererade i mig. Tack.
Kan de stoppa mig från att döda också?

Jag levde i regnet,

och sen såg jag ut typ så här. Inte ens typ, förresten. Jag bjuder.


Sjukt snygg tjej. Fräsch tjej. Het tjej.

Inga kommentarer: