lördag 20 juni 2009

Midsommar

Gick upp kvart över sex igår morse, åkte till jobbet kvart över sju. Jobbade till 15.20. Sammanfattning, arbetsdag:

Dumheten är kollektiv.

Jag jobbar i en ganska liten butik, som ligger i ett samhälle vars invånarantal mångdubblas så fort termometern överstiger 15°C och Östermalm har helgdag. Vi har två kassor, och en tredje som vi kan öppna i nödfall, men verkligen bara då, för den är mycket mindre och besvärligare och dummare och jobbigare än de andra.

Igår hade vi alla tre kassor öppna i två-tre timmar i streck, med en konstant kö som i princip började i butikens andra ände hela tiden. Kollektiv dumhet, att tänka att men gud vad bra, vi struntar i att handla tills vi kommer ut till Dalarö, där finns ju en ICA-butik att storhandla i, ingen annan är väl så dum ändå att de handlar sin midsommarmat samma dag som självaste fallosen ska resas!

Det fina! Det fanns där: Folk var glada. En och annan hade iskallt nästan kokande uttryck i ansiktet efter åtskilliga minuters köande, men nästan alla hade sitt leende inkopplat och passade trots den eventuella trängselirritationen på att sötförklara en med kransen jag dagen till ära hade i håret. Det var som det ska vara att jobba, faktiskt. Gick snabbt, var trevligt.


Men det var ju faktiskt midsommar med spanskt tema.
Den kom efter jobbet. Vi hade förberett oss duktigt. Till exempel gjort den här:Och den här:
Och så hade vi gjort en helt sjuk tapassallad med hela Spaniens godaste ingredienser och med svensk twist av färskpotatis (perfekt kokt, och jag menar verkligen... perf.). Och en vitlökssås from hell, kanske. Spanskt helvete säkert. Vi grillade galna biffar, och sjukast av allt, såna här marinerade, veganska tigerräkor:
På grund av det opålitliga vädret bantades festen kraftigt i sista sekund, så att de ca 50 gästerna blev 15. Sen dök det upp ett gäng till efter några timmar, men kärnan bestod av 15 pers. 15 bra.

Vi tävlade och jag tycker fortfarande det är lite jobbigt att tänka på hur det gick för mitt lag som helhet (haha), men bara så ni vet så var jag absolut sylvassast på luftgevärsskytte med resultaten 9, 10, 9, fatta vad grym jag var!

Vi sjöng ganska crazy allsång. Vi hade tre låtar och dom gjorde vi jävligt bra... Bailando, La bamba och Hasta la vista. Tror vi skulle kunna extraknäcka som spansk trubadur... bara vi har tillgång till bestick och flaskor.

Slutdefilering.
Hattparad + vår traditionsenliga diss av midsommarstång.

Här är Timmys fantastiska hatt, dock ej på Timmys huvud:
Här är Jontes fantastiska hatt på mitt huvud:
Jontes hatt kanske är tydligare på Niklas huvud (fast jag svär olé att den är mycket större än den ser ut):
Majas hatt var som en midsommarlövstorm, ett grönskande yrväder. Jontes huvud, Majas kritiska öga:
Midsommarstångsdissen handlar kanske egentligen mest om en hämmad pyromani, men detta är en fantastisk tradition, inne på sitt tredje år:BOCKEN HAR BRUNNIT.

Inga kommentarer: