fredag 21 augusti 2009

Tvättbrädan uteblev i sommar.

För tre somrar sedan var jag en av de mest vältränade personerna på jorden, eller i alla fall i Haninge kanske. Jag sprang väl sisådär 2,5-3 mil i veckan, ungefär, och var aldrig nöjd när jag kom hem död efter en runda. Då intog jag gräsmattan och dog lite till av diverse styrkeövningar. I can tell att jag var hård. Och tunn. Och trött. Så trött. Så matt. Och så störd.

Det störda har gått över. Lovar.

I sommar skulle jag ändå försöka komma igång lite igen. Och jag hade flow i början. Det var till och med kul (alltså, roligt liksom. ROLIGT!! Det är sjukt i sig) att ta en runda i spåret. Rätt musik gör allt.

Det gick dåligt.

Jag har varit småsjuk hela sommaren. Jag har kombinerat småsjuk med tre veckors festivalande. Jag har kombinerat tre veckors festivalande med fyra veckors arbete. Jag har kombinerat detta med sena nätter framför datorn med sömn som lägsta prio.

HIHI! Det var roligt.

Men, tvättbrädan uteblev. Jag skulle vilja påstå att någon form av motsats har ersatt den. "Det är bara roligt." (Alltså, på riktigt så bryr jag mig inte jättemycket. Jag tror nog att jag tycker om mig själv ändå.)


GÅRDAGENS TRÄNINGSPASS
Muskelgrupp: HJÄRTA


Aktuell muskelgrupp är speciell då den är uppbyggd såväl av långa som korta muskelfibrer, vilket gör den både explosiv och uthållig. Då aktuell muskelgrupp är kroppens starkaste innebär detta att när den tillskrivs egenskapen "explosiv", då är den explosiv 4 real. När den tillskrivs egenskapen "uthållig", då är den uthållig 4 real.

Aktuell muskelgrupp är alltid aktiv (tills dess hölje dör), varför det är lätt att ta den för given. All träning av andra muskelgrupper syftar ytterst till att träna även denna muskel, eftersom ett starkt lår inte är värd ens håret i golvbrunnen utan aktuell muskelgrupps välmående. Det är lätt att glömma att ge aktuell muskelgrupp ett träningspass där den står helt i fokus. Där den får allt ljus på sig vid uppvärmning, vid teknikträning, vid fysträning, vid stretch och nedvarvning.

GÅRDAGENS TRÄNINGSPASS
Muskelgrupp: HJÄRTA


Steg ett: Uppvärmning
Hämta biljett. Sälja sin själ. Stressa för att vara på säkra sidan. Konversera med främlingar. Peppa ihop. Hämta biljett. Sälja sin själ.

Steg två: träningsmetod - Moby- Träningsmetoden Moby inleds med en snabb tilltändning. I gårdagens pass innefattade den intagande av plats. Perfekt sittplats på Rival i Stockholm. Den innefattade en vacker vy för ögat.
- Träningsmetoden Moby fortsätter med en kort nedvarvning. Fina samtal, höjd förväntan, stor gemenskap. Avsikten är att acklimatisera hjärtat, att skämma bort det med känslan av unicitet.
- Träningsmetoden Moby går sedan över i sin huvudfas. Denna fas är oförutsägbar men utgörs av en stadigt förhöjd puls. I fasen ingår även träningsredskapet MONSTERBAS, som hjälper aktuell muskelgrupp att vibrera och pumpa.
- Träningsmetoden Moby erbjuder faktiskt på samma gång en högintensiv träning för aktuell muskelgrupp, som den erbjuder total avslappning och massage. Detta tack vare en rad kraftfulla träningsredskap som tjänstgör som balsam för själen. Gårdagens träningsredskap bestod av sex brudar och två snubbar, samt två extra snubbar som krydda ibland. Samt - och detta är relevant - visuella effekter.
- I träningsmetoden Mobys huvudfas ingår en kort lågintensiv massage mitt i passet. Massören använder sig av ord för att trycka på alla de ömma och alla de sköna punkter ett hjärta har. I gårdagens träningspass talade massören Moby om nödvändigheten i att diskutera animalie-produktion i frågan om klimatförändringar. Gårdagens massör kunde sin grej. Fick taket att lyfta. Gav hjärtat en dundermassage hos alla.
- Träningsmetoden Moby återgår efter massagen till huvudfasens mest intensiva del. Monsterbasen vrids upp. Stolen överges. Golvet skakar. Hjärtat kvider av utmattning och samtidig extasliknande värme.

Steg tre: Nedvarvning
Sanna lyfter på hatten och fattar inte vad som hände.

2 kommentarer:

Per sa...

Hahaha, förfärligt underhållande blogginlägg. Gillar sättet du vinklar det hela på. Grymt. Bra skrivet!

Sanna sa...

Tack! :)