onsdag 23 juni 2010

Jag ba: ooooookej!!


Kära 6010 personer som vid detta ögonblick hävdat att anledningen till att vi inte haft någon kvinnlig statsminister är "tillfälligheter" eller "brist på kompetens"! Ni har just bidragit till att upprätthålla denna ordning! Kanske utan att veta om det! Jag önskar jag hade ett mycket tydligt och enkelt och bra litet lästips till er. Men det har jag inte. Synd.

Men ni skulle ju kunna läsa "Under det rosa täcket" kanske. Eller "Vadå feminist?". Eller läs typ en halv högskolepoäng genusvetenskap.

4 kommentarer:

Carl sa...

Fast med en stor bild på Mona Sahlin förknippar nog många undermedvetet anledningen till brist på kompetens.

Sanna sa...

Det har du helt rätt i! Viktig poäng, och mycket gott skäl att inte dra generella slutsatser utifrån webbfrågor. De är ytterst sällan representativa för verkligheten, också eftersom man kan välja att svara eller inte.

Sen är det en annan diskussion detta med drevet kring Mona Sahlin. Hon och Maud Olofsson blir så sjukt hårt sågade av media och allmänhet. De får ta all skit för sin politik, som egentligen är produkten av väldigt många människors arbete. Detta gäller visserligen för i princip alla politiker, men dessa två - två av de tre högst uppsatta kvinnliga svenska politikerna enligt mig (Maria Wetterstrand är den tredje) - får utstå sånt jäkla drev. Jag har mycket svårt att se hur dessa två skulle ha så oerhört mycket lägre kompetens än andra politiker som av många anses göra ett dåligt jobb.

Sanna sa...

Och just det, jag har inte glömt vår andra diskussion (om du är samme Carl)! Men jag har en del att stå i just nu så jag måste prioritera annat. Men svar kommer! :)

Carl sa...

Ingen panik. :) jag är samma karl.

Det har du antagligen rätt i, men de behöver väl nödvändigtvis inte vara för att de är kvinnor som de blir mest kritiserade, utan snarare att de saknar de ledarkvalitéer som krävs. Ansvar, förtroendeingivning osv. Det är ju knappast något Mona besitter.

Tänker på C-H Svanberg som nu är ordförande för BP (oljekatastrofen), som internationellt har blivit sågad/utskrattad/hånad för att han vart en sådan tam ledare.

Mona är definitivt en stark person som kan utstå kritiken från alla, det skulle antagligen bryta ner vem som helst. Men någon ledare för Sverige är hon inte.

Glad midsommar!