tisdag 15 juni 2010

Jag behandlar Vickan sjukt orättvist.

ÖNSKAR ER all LYCKA och KÄRLEK i många år tillsammans.
Gerda i Halmstad

Aftonbladet har betalat stora pengen för sin reklamplats och väljer detta att förvalta reklamplatsen med.

En gång var fyrtionde år, sa min kusin, måste upplevas. Hon har en poäng. Men ja, ni vet. Det känns som en absurd hype. Stockholms stad har arrangerat hela jippot LOVE 2010 förmodligen enbart på grund av detta bröllop. DN skriver om det typ varenda dag. Jag och de allra flesta i min närmaste omgivning hatar det.

Aftonbladet och Gerda i Halmstad väckte anarkisten i mig. Att grundlagsstadgad monarki är ett stort demokratiskt problem är ofrånkomligt. Men det som uppstår är en sjuk spänning mellan individer och strukturen, vid närmare eftertanke. Vickan och Danne ska gifta sig. Vi får förutsätta att de är lyckliga och tamejfan ska ta steget att gifta sig. För deras skull kan jag inte se någon moralisk rätt att missunna dem detta. Det kan ju även ha varit så att Vickan känt en press att hitta en partner hela sitt vuxna liv, och att denna press nu äntligen kan lyfta från hennes axlar. Vad ger det mig för rätt att hata hennes bröllop bara för att hon - högst ofrivilligt! - råkar vara dotter till en kung?

Det här problemet uppstår förstås väldigt ofta. Ofta känns det väldigt lämpligt att ta ut ett samhälleligt skeende eller ett politiskt beslut på en person som symboliserar detta eller på något sätt utgör måltavla för det hela. Jag tror och hoppas det är ett stort missförstånd att vettiga samhällskritiker har avsikten att angripa någon personligen. Den lilla reklam jag såg från Aftonbladet fick mig att tycka det är en så fruktansvärd situation för Vickan, framför allt. Ofrivilligt intvingad i ett liv som ingen, statistiskt sett, lever. Det är ju lite tur att det framför allt är den omgärdande hysterin som de flesta tycks vara kritiska till. Och det är ju på sätt och vis lite tur att Vickan ska bli förd till altaret av pappa kungen, för det är så sjukt förlegat och för detta förtjänar hon all kritik. Liksom.

Nu tänker jag underlåta knyta ihop säcken för jag är trött! HERRÅ

Inga kommentarer: