fredag 4 maj 2007

Jag är inte mätt än.

Äta är mitt främsta nöje. Nyss har jag avslutat min veganska vita chokladkaka, dvs avnjutit de två sista bitarna, samt ätit upp den sista slatten av Timmys och min hemgjorda hallonglass (gjord enbart på mixade frysta hallon och vispad sojagrädde). Till middag gjorde jag potatismos (som jag kryddade med för mycket muskot), falafel och vitkåls- och morotssallad. Jag återupptäckte även den fantastiska kakan i knäckebröd på eftermiddagen: Ett knäckebröd av något slag (jag körde finn crisp idag - funkade sjukt bra), bre på ett tunt lager vegosmör och pudra över kanel. Avsluta med en yttepyttenypa socker. Voíla! En kaka! Ah, mat är livet.

Idag skrev jag nationellt prov i engelska B, uppsatsdelen. Festligt..............
Desto festligare var det att äta lunch efteråt: Jag fick en superschyst auerginegratäng med vitlöksproppat tomattäcke. Gott! Och så var det avokado i bönsalladen! Halleluja!

I morgon ska jag åka och köpa en ugn. Det är inte varje lördag man gör något sådant minsann. På den ska lagas förtrycksfri mat minsann, till förtryckmotståndare!

Just nu håller jag på att läsa Henry David Thoreaus skrift om civil olydnad. Den är vansinnigt träffande och kraftfull. Man blir pliktetiker i ett nafs... nästan. Man önskar att man blev och känner på sig att man kommer bli. Jag har så sjukt hög moral nästan jämt. Det är en mycket, mycket bra sak att inneha, men också en mycket, mycket dålig. Jaja, idag kanske jag lyckats få min sv/en-lärare att tro att jag är världens party animal, och det är kanske bra för balansen. Åtminstone utåt. Utåt är bra, där finns potentialen.

God natt, kamrater.

Inga kommentarer: