fredag 24 augusti 2007

Två dagar kvar.

Nu är det så jäkla lite tid kvar innan Timmy flyttar. På söndag morgon, tidigt tidigt, tar vi bilen och åker till andra sidan Sverige och flyttar in honom på Billströmska. Ibland känns det ganska okej, jag menar... det gick bra förra året. Jag vande mig vid att sova ensam. Jag levde på, alldeles på rutin hela veckorna och klarade mig fint. Ägnade mig åt annat. Tränade mycket, pluggade, pysslade. Det fungerade.
Men känner jag efter lite mer ordentligt så gör det så ont. Min Timmy, den underbara personen som kurar upp sig i min famn när vi ska sova, som värmer mina iskalla fötter om kvällarna, som... äh, det är ingen idé att försöka. Timmy är den mest underbara person jag någonsin träffat, jag älskar honom av hela mitt hjärta och nu ska han flytta till en ö som ligger sex mil utanför Göteborg. Jag tvivlar inte på att han kommer får ett fantastiskt år, men vi kommer definitivt inte träffas så ofta som när han gick på Wik. Det är långt till Tjörn. Inte alls lättillgängligt. Mycket mer av ett projekt att åka dit än att åka till Uppsala. Och det gör ont.

Trots de smärre komplikationerna som tillstötte förra helgen har vi försökt göra vad vi kan av den resterande tiden vi har tillsammans innan avfärden. I onsdags åkte vi in till stan efter jobbet. Först gick vi på Jan Stenmark-utställningen i Kulturhuset. Vilken bitterljuv ironiker alltså... Absolut sevärd utställning. Gratis och allt. Det var en så fin kväll så vi gick upp till Stockholmsterrasset (högst upp i Kulturhuset) och tog ett varsitt glas. Snackade om skola och framtid och lyftkranar och sånt. Så mysigt. Därefter tog vi en promenad till Söder och restaurang Chutney, på Katarina Bangata. Vi fick underbart god middag: Timmy åt grillade tzaysett med sötpotatis, hommus, vindolmar och grillade grönsaker. Jag åt en malaysisk gryta. Enorma portioner och otroligt fin mat. Det var mysigt, igen. Sen fortsatte vi vårt promenerande för att slå ihjäl lite tid. Vi tittade in på Kajsa Warg, ett guldkorn till livsmedelsbutik på Renstiernas gata. Något liknande kan omöjligt finnas i stan. Tänk Bullerbyn. Bara den finaste maten. Alla ekologiska producenter som man annars inte ser. Inga röda plastkorgar att lägga maten i, utan riktiga vävda klassiska korgar. Helt inrett i trä. Det är Kajsa Warg. Åh. De har så höga hyllor att de även har en trästege som man kan flytta längsmed, så man kan nå alla varor. Well. Himlen var rosalila och det var verkligen perfekt väder. Vi gick till Mariatorget och Helenes krog, för vi tänkte att man kunde ta en drink där även om inte Baba Sonic börjar förrän tio. Men hey, det var helt... jag vet inte. Dött, öde. Kändes väldigt o-laddat, på något sätt, så vi skippade det och gick till Debaser i stället. Det var massor av folk på uteserveringen och den snälla vakten släppte in mig trots 20-årsgränsen. Vi tog en varsin drink. Timmy tog en Pixies-drink (Monkey gone to heaven, månne?) som smakade ananas, ingefära och kokos i en utsökt avvägning. Själv fick jag en Lovely day (hallonvodka, vaniljvodka, lime och hallon... good good shit!). Det är så fräscht när de liksom pressar färsk frukt framför ögonen på en, som de öser ner i glaset... Yes. Vid tio öppnade de innedelen, där vi satte oss och drack öl och cider och pratade i flera timmar.
Underbar kväll. Timmy är så bäst.

Igår gjorde vi desto mindre, i väntan på Johanna. Vi åkte och handlade inför middagen bland annat. Sen kom Johanna och vi åt smarrig svamprisotto. Risotto kan vara det bästa jag vet nästan. Det var trevligt. Johanna är bra. Sen åkte vi ut till Dalarö och drack kaffe.

... Och nu sitter jag här. Vi tog en tokmysig promenad innan frukost i morse, längs kanalen som vanligt. Det går inte att tröttna på det stråket! Om en halvtimme ska jag cykla till jobbet. Slutar 19.20. Ah... nä, nu måste jag gå ut till min fina darling som ligger i solen och är vacker.

Puss på er alla! Trevlig helg!

Inga kommentarer: