fredag 27 juli 2007

Bra dag, solsken.

... Fast himlen öppnade sig precis när mamma och jag skulle gå från Stockholm Södra till Chutney, så vi var alldeles genomblöta efter den promenaden. Det blåste utav bara den också, så vi höll nästan paraplyet rakt fram... Festligt. På Chutney fick vi i alla fall underbart god lunch: en gigantisk kikärtsbiff med ugnsrostad potatis och örtagårdssås, och massa sallad. De hade även en bricka med tillbehör som man fick ta för sig av, så jag provade deras egenkomponerade chutney. Åh... Mmm-mmm-to-the-mmm! 70 kronor för kalaset (kaffe/te, bröd och sallad inkluderat) var även ett mycket rimligt pris tycker jag - särskilt eftersom mamma bjöd.

Idag har jag shoppat lite, eftersom jag fick lön igår (för tre halva arbetsdagar, och det blev ändå närmare 1500 kr efter skatt. Jää!). I Handen köpte jag tre klänningar på Gina Tricot till det utmärkta priset 147 kr. 49 kr styck, alltså. Rea, I love you. I stan sen, efter lunchen, hängde jag lite på Goodstore och kom därifrån med en påse innehållandes en vegetarisk salamikorv och färsigskivad vego-rostbiff (eller nåt åt det hållet... fast, den smakade verkligen inte rostbiff så det kan inte ha varit det, utan snarare nån sorts rökt medwurst, finns sånt?), samt två små bitar "bittersweet dark mint chocolate" från Green & Black's. Jag hade tänkt köpa cashewnötssmör där, men en burk kostade typ 70 spänn! Jag tänkte att det är nog alldeles för fint för mig så jag skippade det. Man blir verkligen knasig av att vara inne på Goodstore. Om det är nån affär jag skulle vilja råka bli inlåst i över en natt, så vet ni vilken jag skulle välja...

Från Goodstore promenerade jag till andra sidan Folkungagatan, bort förbi Mariatorget till Krukmakargatan och Naturbageriet Sattva. Där tömde jag en DRA-bössa. Har ni vägarna förbi det stället, så tveka inte att gå dit och köp bröd eller fika! De har underbara ekologiska produkter som alltid är äggfria och oftast veganska. Personalen är dessutom väldigt speciell och hela plejset andas yoga. Det är roligt.
Med en betydlig extra tyngd i väskan (som även innehöll klänningarna, kläder jag hade igår, en necessär, en bok, paraply, massa småprylar och en sproilans mobiltelefon som jag äntligen fått nu = TUNG väska) tog jag en rejäl promenad nerför hela Rosenlundsgatan, ut på Ringvägen och ner till Skanstull, över Johanneshovsbron till Gullmarsplan. Väl där insåg jag att jag hängde på Goodstore kanske 1,5 minut för länge, och fick således rusa upp till bussen som tog mig hem. Halleluja. Varmt blev det.

När jag kom hem pillade jag igång min nya telefon. Hihihihi! Ska bara kirra Halebop nu så är den som ny, och inte alls så dyranvänd! Sen hade klockan hunnit ticka så pass att jag behövde mat igen. Lätt middag blev det: müsli med sojayoghurt och mackor. Nu har jag precis druckit upp en kopp kaffe och skickat in ett par insändare... Ah, i Metro idag var det en insändare om ett påstått icke-samband mellan köttkonsumtion och världssvält som fick mig att koka sönder av irritation och enda sättet att bli lugn igen var att skriva ett svar, and so I did. Hoppas det publiceras! Även DN fick smaka på min vassa penna, och jag hoppas hoppas de publicerar min antifisk-insändare, men det finns nog en risk att jag var lite för syrlig... Jaja. Håll ögonen öppna!

Nu ska jag kolla vad för klänningar jag köpt! Ring om det är nåt, Backstreet Boys ska förresten släppa nytt. Puss.

Inga kommentarer: