måndag 16 juli 2007

Helgen!

Till exempel så här festligt var det när Vickans 30-årsdag firades. Alldeles galet festligt, innit? Det blev i alla fall en riktigt mysig kväll som inleddes med matlagning och inkluderat floydande a la Maja och Sanna. Vi svängde ihop en utsökt potatissallad och en prima tomatsås, som vi sedan åt tillsammans med nygrillade tzayspett. När vi åt hade två blivit fem i och med tillkomsten av Timmy, Fredrik och Mattias. Vi skålade. Och sjöng så klart, för Vickan. Vi lyssnade på världens bästa band, Bitchslap, och världens bästa band, GES, och världens bästa band, Pixies. Bland annat. Lagom till efterrätten (glass i stora lass med alla tillbehör vi kunde hitta) tittade även Ennifer och Sarah förbi, vilket inte gjorde kvällen det minsta sämre. Kvällen och Vickan till ära tog alla ställning genom att välja en personlig knapp att fästa på valfri klädnad, förslagsvis tröja. Själv valde jag "Cool!". Järngänget som blev kvar längst var Mattias, Fredrik, Sarah och jag. Av någon underlig anledning blev det ganska mycket politiska diskussioner, och eftersom alla i kvartetten är vettiga i skallen (haha) så var det riktigt stimulerande. Sen var det svårt att undgå en massa snack och skitsnack om skolan. Väldigt roligt. Ah, fina människor, alla inblandade den kvällen. (:

Desto segare var det att gå upp på söndagmorgonen efter fem timmars sömn och skjutsa Timmy till bussen. (Jag slutade dricka rätt tidigt, om någon undrar. Lugna puckar på stan.) Men det var han värd; måttligt frestande att först gå till bussen i ösregn, sen sitta och häcka i Handen i 20-25 minuter och sen jobba hela dagen. Klart fina Timy får skjuts, liksom (:

Om ett par timmar ska jag sticka iväg på ett föredrag som Keith Mann ska hålla, ska bli kul. Jag har bakat två banankakor (riktigt spänd på dem, de känns helt fantastiska i konsistensen och doftar makalöst) som jag nu ska svänga ihop en kanelkolaglasyr till. Allt för Keith och DRA, liksom. (:
Därefter ska jag åka hem till Maja, lagom till efterrätten antar jag. Haha. Ska bli jättekul att träffa dem som är där. Inte för att jag egentligen har nån aning om vilka som ska dit, men de är tjejer och de är Majas vänner, och den kombinationen brukar funka bra!

I morgon blir det Harry Potter och fenixorden! Woho! Alla vet ju att det bara är de coola människorna som vågar se den rakryggat, så därför blir kompaniet Maja, Timmy och jag. Och på lördag kommer sjunde boken... Can't wait!

Detta var min lunch, en tokenkel måltid med massor av smak!

Citronpepparlinser med vitlöksfräst broccoli, 1 port
0,5 dl okokta röda linser
1 krm citronpeppar
50-100 g djupfryst broccoli (efter smak och hunger, liksom)
1 vitlöksklyfta
1-2 cm röd chilifrukt (beroende på hur cool man är)
olivolja
salt och peppar

Koka upp 1 dl vatten med linserna i. Tillsätt citronpepparn och låt sedan puttra på svag temperatur under lock i ca 10 min.
Tina broccolin om den är djupfryst. Skär den i skivor eller bryt ut mindre buketter.
Skiva vitlöken i tunna skivor. Ta bort kärnor och övrigt innanmäte på chilin och hacka den i småbitar.
Hetta upp ganska rikligt med olivolja i en stekpanna. Fräs vitlöken och chilin i oljan i någon minut och tillsätt sedan broccolin. Salta och peppra.
Blanda broccolifräset med linserna och servera med nykokt pasta.

Gillar du svamp tror jag att skivade champinjoner som får fräsa med vitlöken och chilin skulle vara mums filibabba!

Inga kommentarer: