måndag 9 juli 2007

Kvälls-cravings och agg.

Den absurda kakan som Maja i sin blogg stoltserat med att få avnjuta i dag (titta bara! *dreggel*) har nu gjort så att jag hängt bland Leilas recept på TV4s hemsida i typ en timme. Det är sorgligt att hon är så himla söt och bara verkar som värsta muffinsmaffiamedlemmen med världens bakmormorshjärta, och så har hon ägg i alla recept. Ägg är ju djurplågeri! Det är bra att hon propagerar för eko-ägg i alla fall, men rackarns vad glad jag skulle bli om hon la ner äggen helt. Haha... det är inte lätt att vara överseende vegan och kakfreak samtidigt. Abo. Men! Kolla in det här receptet! Det ser helt cruel ut och jag blir alldeles varm nästan. Jag har fantiserat i flera dagar om att baka ett grovt frukt- och nötbröd med massa bullkryddor i, typ kardemumma och kanel, för det borde resultera i ett nyttigt "bakverk"! Wooow. Och det där franska kryddbrödet ser definitivt ut att vara nåt åt det hållet... och det kräver inte så värst krånglig veganisering, bara en lätt liten knytnäve åt grädden och honungen. Lätt kirrat! Woho! Jag önskar bara jag hade en sidekick eller ännu hellre en lika hängiven kompanjon i mina projekt. För... jag är väldigt dålig på att ta tag i mina projekt när det bara är jag som är del i dem. Mina idéer flödar men jag skrider ytterst sällan till verket...

Idag har jag gjort ganska lite, igen. Jag har börjat sy in och om en för stor t-shirt, men jag har avslutat för dagen. Det blev jobbigt så jag blev trött.
Ett par timmar efter frukost gick jag ut och sprang i regnet. Det blev en ganska kort runda på ca 4 km, men för första gången på länge - de förkortade rundorna till trots - kände jag mig inte så trött när jag kom hem. Det var skönt. Tror jag passar på med en lite längre runda imorrn också nu när jag har ångan uppe. Jag känner mig... öh, veckig. O-slim.

Nu sitter jag och halvglor på Sommartorpet (Ernst!) och väntar på att han ska laga mat, för då kommer de roliga klippen. Ännu bättre hade det förstås varit om det var onsdag så jag kunde titta på Leila bakar. Sjuka kvinna...
Nämen, haha! Nu dök ju mat-Tina upp också. Åh dumma köttätarkockar... DUMT! Så skickliga och så rara men ändå så ogenomtänkta och illa...
Men varför invaderar TV4-byggteamet Ernst? Både the Karin och nu Martin Timell har varit där. Herregud, Ernst reder väl sig själv. Och varför har herr Timell odlat skägg?
Alltså, jag kanske är lite aggro at the moment, men precis lika respektlöst som Tina snackar om lamm, snackar ju Ernst och Martin om virket! Vad fan, de ska vara jävligt glada att de har naturrikedomar i sina händer, det är ingen jävla ändlös tillgång som finns på sånt! Bah!
Och hur kan de vara så dumma att de spelar jävla Per Gessle i bakgrunden? "En händig man"... yeah right, Gessle är en slug man - inget annat.

Timmy jobbar även i morgon. Vad ska jag göra i morgon, tro? Mer än att springa... hmm. Bra fråga. Ha tråkigt kanske? Är det kul? Hmm... jag vet inte.


Detta var vad jag fick till lunch, och det smakade finfint:

















Asien-twistad spenatcurry, 2 port
100-150 g djupfryst spenat (hackad och/eller hel)
1-2 dm zucchini
1 stor vitlöksklyfta
(ört)salt
peppar
2 dl kokta mungbönor (eller andra bönor)
2 st morötter
ca 0,5 dl havregrädde
1-2 msk sojasås
1-2 msk sweet chili-sås
en skvätt pressad citron eller lime

Skär zucchinin i mindre bitar, ca 0,5 cm tjocka. Pressa vitlöksklyftan och blanda den med zucchinin. Salta och peppra, och låt stå och dra medan resten förbereds.
Tina spenaten och krama ur den.
Skala och riv morötterna grovt.
Häll lite olja i en kastrull och fräs morötterna och zucchinin. När allt blivit genomsvettigt, tillsätt bönorna och spenaten. Häll i havregrädden, sojan och sweet chilisåsen. Smaka av med salt och peppar. Stänk över lite pressad citron, det lyfter alla smaker.
Servera med pasta, ris eller potatis och ställ fram sweet chilisåsen på bordet!

Inga kommentarer: